
No. 21-15690 

UNITED STATES COURT OF APPEALS 
FOR THE NINTH CIRCUIT 

PLANET AID, INC. AND LISBETH THOMSEN, 

Plaintiffs-Appellants, 

v. 

REVEAL, CENTER FOR INVESTIGATIVE REPORTING,
MATT SMITH, AND AMY WALTERS 

Defendants-Appellees. 

On Appeal from the United States District Court 
for the Northern District of California 

(Case No. 17-cv-3695-MMC, Hon. Maxine Chesney) 

APPELLANTS’ OPENING BRIEF 

James M. Wagstaffe (95535) 
Michael von Loewenfeldt (178665) 

Wagstaffe, von Loewenfeldt,  
Busch & Radwick LLP 

100 Pine Street, Suite 2250 
San Francisco, Cal. 94111 

Tel: (415) 357-8900 

Samuel Rosenthal 
Nelson Mullins LLP 

101 Constitution Ave., N.W. 
Washington, D.C. 20001 

Tel: (202) 689-2915 

Attorneys for Appellants 
Planet Aid, Inc. and Lisbeth Thomsen 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 1 of 83



 

 ii  
 

CORPORATE DISCLOSURE STATEMENT 

Planet Aid certifies, pursuant to Federal Rule of Appellate 

Procedure 26.1 that it has no parent corporation and because it is a not-

for-profit, it has no shares that could be owned by any publicly held 

company.  Lisbeth Thomsen is a natural person.  

DATED: August 27, 2021 NELSON MULLINS LLP 
 
 By /s Samuel Rosenthal____________ 
  SAMUEL ROSENTHAL 
 
 

WAGSTAFFE, VON LOEWENFELDT, 
BUSCH & RADWICK LLP 
 
By /s Michael von Loewenfeldt   
 MICHAEL VON LOEWENFELDT 

 Attorneys for Plaintiffs-Appellants 

 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 2 of 83



 

 iii  
 

TABLE OF CONTENTS 

 
CORPORATE DISCLOSURE STATEMENT ........................................... ii 

INTRODUCTION ...................................................................................... 1 

JURISDICTIONAL STATEMENT ........................................................... 3 

ISSUES PRESENTED .............................................................................. 3 

ADDENDUM OF STATUTORY AUTHORITIES .................................... 4 

STATEMENT OF THE CASE .................................................................. 4 

I. Statement of Facts ........................................................................... 4 

A. The USDA grants for Mozambique and Malawi ........... 4 

B. Defendants’ defamatory stories ..................................... 5 

II. Procedural History ........................................................................... 9 

SUMMARY OF ARGUMENT ................................................................. 13 

ARGUMENT ........................................................................................... 15 

I. Dismissal Under California’s Anti-SLAPP Statute is 
Reviewed De Novo And Even Cases with “Minimal Merit” 
Must be Allowed to Proceed ........................................................... 15 

II. The District Court Correctly Found That All 46 of 
Defendants’ Core Statements Were False ..................................... 16 

A. Defendants’ central thesis was false ........................... 17 

B. Plaintiffs did not use fraudulent invoices to steal 
any funds ...................................................................... 18 

C. Plaintiffs did not divert any USDA funds to 
Mexico ........................................................................... 21 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 3 of 83



 

 iv  
 

D. Plaintiffs did not cheat farmers out of livestock, 
equipment or supplies .................................................. 22 

E. Plaintiffs’ employees were not forced to pay 
kickbacks ...................................................................... 23 

F. The district court erred in finding that plaintiffs 
failed to offer evidence in support of the 
remaining peripheral allegations, or that they 
were only “slightly inaccurate” .................................... 24 

III. The District Court Erred in Finding That Plaintiffs Were 
Both Limited Purpose Public Figures ........................................... 26 

A. Defendants were not reporting on a “particular 
pre-existing controversy” ............................................. 27 

B. Planet Aid and Thomsen did not voluntarily 
thrust themselves into any pre-existing 
controversy ................................................................... 29 

1. Planet Aid did not thrust itself to the 
forefront of any controversy ................................ 29 

2. Thomsen did not thrust herself into any 
controversy .......................................................... 33 

C. Any articles were not about plaintiffs’ so-called 
participation in any prior controversy ......................... 35 

IV. Even if Malice Were Required, the Anti-SLAPP Motion 
Should Have Been Denied Because Plaintiffs Offered Ample 
Evidence to Support a Prima Facie Case of Malice ....................... 36 

A. The district court’s malice analysis applied the 
wrong standard and should be reversed...................... 36 

B. Plaintiffs produced numerous types of evidence 
that, alone and in combination, support a jury 
finding of malice ........................................................... 39 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 4 of 83



 

 v  
 

1. Defendants’ own admissions establish the 
publication of facts known to be false, and 
that they ignored doubts about other facts ........ 40 

a. Defendants’ admissions regarding 
their allegation of siphoning-away 
$65-90 million demonstrates malice.......... 40 

b. Defendants’ admissions regarding 
“cheating” farmers demonstrates 
malice ......................................................... 46 

c. Defendants themselves expressed 
“serious doubts” about other 
allegations .................................................. 47 

2. The fact that all of defendants’ core 
allegations were false demonstrates malice ....... 48 

3. Sworn testimony by sources denying that 
they made statements attributed to them in 
the stories demonstrates malice ......................... 49 

4. Evidence that defendants fabricated 
statements and encouraged others to do so, 
demonstrates malice ........................................... 51 

5. Defendants’ failure to consider 
contradictory documentary evidence in their 
possession demonstrates malice ......................... 53 

6. Failure to consider sources who would 
contradict defendants’ allegations further 
demonstrates malice. .......................................... 57 

7. Reliance on biased sources demonstrates 
malice .................................................................. 60 

8. Obtaining “information” through 
inducements demonstrates malice ..................... 62 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 5 of 83



 

 vi  
 

9. The totality of the evidence viewed in the 
light most favorable to plaintiffs requires 
denial of the motion ............................................ 64 

CONCLUSION ........................................................................................ 65 

STATEMENT OF RELATED CASES .................................................... 66 

 

 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 6 of 83



 

 vii  
 

TABLE OF AUTHORITIES 

 Page(s) 

Cases 

Abbas v. Foreign Policy Group, LLC, 
783 F.3d 1328 (D. C. Cir. 2015) .......................................................... 15 

Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 
477 U.S. 242 (1986) ............................................................................. 43 

Antonovich v. Superior Court, 
234 Cal. App. 3d 1041 (1991) .............................................................. 54 

Balla v. Hall, 
59 Cal. App. 5th 652 (2021) .......................................................... 16, 58 

Baral v. Schnitt, 
1 Cal. 5th 376 (2016) ........................................................................... 16 

Biro v. Conde Nast, 
807 F.3d 541 (2d Cir. 2015) ................................................................ 49 

Blue Ridge Bank v. Veribanc, 
Inc., 866 F.2d 681, (4th Cir.1989) ....................................................... 31 

Brighton Collectibles, LLC v. Hockey, 
65 Cal. App. 5th 99 (2021) ...................................................... 16, 39, 48 

Christian Research Institute v. Alnor, 
148 Cal. App. 4th 71 (2007) ................................................................ 41 

CoreCivic, Inc. v. Candide Grp. LLC, 
2021 WL 1267259 (Alsup, J.) .............................................................. 15 

Eastwood v. National Enquirer, 
123 F.3d 1249 (9th Cir. 1997) ....................................................... 39, 40 

Flowers v. Carville, 
310 F.3d 1118 (9th Cir. 2002) ............................................................. 43 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 7 of 83



 

 viii  
 

Gardner v. Martino, 
563 F.3d 981 (9th Cir. 2009) ......................................................... 26, 36 

Gertz v. Robert Welch, Inc., 
418 U.S. 323 (1974) ....................................................................... 26, 29 

Goldwater v. Ginzburg, 
414 F.2d 324 (2nd Cir. 1969) .............................................................. 49 

Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 
491 U.S. 657 (1989) ....................................................................... 58, 60 

Herbert v. Lando, 
441 U.S. 153 (1979) ............................................................................. 39 

Hughes v. Hughes, 
122 Cal. App. 4th 931 (2004) .............................................................. 42 

Hutchinson v. Proxmire, 
443 U.S. 111 (1979) ..................................................................... passim 

Jackson v. Mayweather, 
10 Cal. App. 5th 1240 (2017) .............................................................. 42 

Jankovic v. Int’s Crisis Group, 
822 F.3d 576 (D.C. Cir. 2016) ............................................................. 31 

Kaelin v. Globe Communs. Corp., 
162 F.3d 1036 (9th Cir. 1998) ....................................................... 36, 64 

Khawar v. Globe, 
19 Cal. 4th 254 (1998) ............................................................. 30, 34, 57 

King v. US National Bank Assoc., 
53 Cal. App. 5th 675 (2020) ................................................................ 54 

Klocke v. Watson, 
936 F.3d 240 (5th Cir. 2019) ............................................................... 15 

La Liberte v. Reid, 
966 F.3d 79 (2d Cir. 2020) ............................................................ 15, 30 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 8 of 83



 

 ix  
 

Li v. Holder, 
738 F.3d 1160 (9th Cir. 2013) ....................................................... 50, 64 

Luitpold Pharmaceuticals, Inc., v. Geistlich Sohne A.G., 
No. 11 Civ. 681, 2015 WL 13860904 (S.D.N.Y., 7/24/2015) ............... 44 

Makaeff v. Trump Univ., 
715 F.3d 254 (9th Cir. 2013) ....................................................... passim 

Makaeff v. Trump Univ., LLC, 
736 F.3d 1180 (9th Cir. 2013) ............................................................. 15 

Manzari v. Associated Newspapers, 
830 F.3d 881 (9th Cir. 2016) ............................................. 15, 27, 37, 64 

Masson v. New Yorker Magazine, 
501 U.S. 496 (1991) ....................................................................... 41, 42 

Metabolife Int’l v. Wornick, 
264 F.3d 832 (9th Cir. 2001) ............................................. 15, 16, 37, 39 

Mindys Cosmetics v. Dakar, 
611 F.3d 590 (9th Cir. 2010) ......................................................... 15, 37 

Mutelles Unies v. Kroll & Linstrom, 
957 F.3d 707 (9th Cir. 2011) ............................................................... 44 

Palin v. New York Times, 
940 F.3d 804 (2d Cir. 2019) ................................................................ 39 

Planned Parenthood Fed’n of Am. v. Ctr. for Med. Progress, 
890 F.3d 828 (9th Cir. 2018) ......................................................... 15, 16 

Price v. Stossel, 
620 F.2d 992 (9th Cir. 2010) ............................................................... 52 

Readers Digest Assn v. Superior Court, 
437 Cal. 3d 244 (1984) ........................................................................ 51 

Shady Grove Orthopedic Assocs., P.A. v. Allstate Ins. Co., 
559 U.S. 393 (2010) ............................................................................. 15 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 9 of 83



 

 x  
 

Sindi v. El-Moslimany, 
896 F.3d 1 (1st Cir. 2018) ................................................................... 39 

St. Amant v. Thompson, 
390 U.S. 727 (1968) ................................................................. 40, 51, 60 

Steaks Unlimited, Inc. v. Deaner, 
623 F.2d 264 (3d Cir. 1980) ................................................................ 32 

Suzuki Motors Corp. v. Consumers Union, 
292 F.3d 1192 (9th Cir. 2002) ............................................................. 37 

Thompson v. Dignity Health, 
823 Fed.Appx. 527 (9th Cir. 2020)...................................................... 42 

Time, Inc. v. Firestone, 
424 U.S. 448 (1976) ....................................................................... 29, 30 

United Steelworkers of Am. v. Phelps Dodge Corp., 
865 F.2d 1539 (9th Cir. 1989) ............................................................. 49 

Vegod Corp. v. American Broadcasting, 
25 Cal.3d 763 (1979) ........................................................................... 33 

Waldbaum v. Fairchild Publications, 
627 F.2d 1287 (D.C. Cir. 1980) ........................................................... 29 

Wilson v. Cable News Network, Inc., 
7 Cal. 5th 871 (2019) ........................................................................... 37 

Wolston v. Reader’s Digest Ass’n, 
443 U.S. 157 (1979) ....................................................................... 30, 34 

Wynn v. Bloom, 
852 Fed.Appx. 262 (9th Cir. 2021)...................................................... 36 

Statutes 

28 U.S.C. § 1291 ........................................................................................ 3 

28 U.S.C. § 1332 ........................................................................................ 3 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 10 of 83



 

 xi  
 

Cal. Civ. Code § 425.16 .............................................................................. 2 

Md. Code Ann., Cts. & Jud. Proc. § 5-807(b) .......................................... 10 

Rules 

Fed.R.Civ.P.26(f) ..................................................................................... 10 

Fed. R. Civ. P. 56(c)(4) ............................................................................. 44 

Fed.R.Civ.P. 56(d) ................................................................................... 43 

Other Authorities 

Circuit Rule 28-2.7 .................................................................................... 4 

Ninth Circuit Manual of Model Civil Jury Instruction, §1.11 
(2007) ................................................................................................... 38 

 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 11 of 83



 

1 

INTRODUCTION 

This is a textbook case of libel per se. The Center for Investigative 

Reporting (“Reveal”) and two of its reporters, Matt Smith and Amy 

Walters, (collectively “defendants”) published a series of articles, radio 

interviews, and social media posts falsely accusing plaintiffs Planet Aid 

and Lisbeth Thomsen of (1) skimming between $65 and $90 million of 

USDA grant funds intended for use in Africa, (2) using falsified invoices 

to perpetrate that fraud, (3) cheating farmers in the USDA programs, 

and (4) extorting money from their own workers. The district court held 

that plaintiffs made a prima facie showing that all of these allegations 

were false. Nevertheless, the court dismissed the entire suit with 

prejudice under California’s anti-SLAPP statute. 

First, the court incorrectly held that each plaintiff was a “limited 

purpose public figure,” misapplying the test articulated in Makaeff v. 

Trump Univ., 715 F.3d 254 (9th Cir. 2013). Without public figure 

status, malice would not have been required and the motion denied 

since defendants never disputed a jury could find negligence. 

Second, even if malice was required, plaintiffs presented ample 

evidence from which a jury could find malice. The district court failed to 

apply the correct standard in reviewing plaintiffs’ evidence. Instead, it 

credited defendants’ evidence and held that dismissal is required 

because a jury might find defendants’ denials plausible. 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 12 of 83



 

 2  
 

The anti-SLAPP statute, California Civil Code section 425.16, was 

intended to eliminate “baseless lawsuits” in a proceeding which, like 

summary judgment, requires that the plaintiffs’ evidence be accepted as 

true. All conflicting inferences and disputed facts must be resolved in 

plaintiffs’ favor. A plaintiff need only show “minimal merit” to defeat 

the motion. Applying the proper standard, the evidence of defendants’ 

malice is overwhelming.  

Defendants orchestrated their “reporting” for what they called 

“impact.” They published known falsehoods and stubbornly disregarded 

their own doubts. Their reporting was false, not just in extraneous 

details, but as to every material point. Numerous purported sources 

have since denied providing the information attributed to them. Other 

details were just invented by defendants. Defendants failed to consider 

documents in their possession, and failed to interview known potential 

sources who would contradict the desired narrative. Instead, defendants 

relied on people they knew were biased, even using bribes and other 

inducements as additional encouragement.  

A jury could easily conclude that defendants’ numerous falsehoods 

were not the result of mere inadvertence or mistake, but instead that 

defendants chose to follow Mark Twain’s advice: “never let the truth get 

in the way of a good story.” The judgment should be reversed and 

remanded with instructions to deny the anti-SLAPP motion. 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 13 of 83



 

 3  
 

JURISDICTIONAL STATEMENT 

The district court had jurisdiction pursuant to 28 U.S.C. § 1332 

because the parties are citizens of different states and the amount in 

controversy exceeds $75,000. (22-ER-5058.) This Court has jurisdiction 

pursuant to 28 U.S.C. § 1291. The judgment was entered on March 23, 

2021 (1-ER-2) and a timely notice of appeal was filed on April 19, 2021. 

(23-ER-5374.) 

ISSUES PRESENTED 

1. While correctly finding that plaintiffs made a prima facie showing 

that 46 of defendants’ statements were false, including all core 

allegations, did the district court err by finding that several  

peripheral statements were only “slightly inaccurate,” or that 

plaintiffs failed to offer evidence as to falsity? 

2. Were Planet Aid and Lisbeth Thomsen limited purpose public 

figures and therefore required to show that defendants acted with 

“actual malice”? 

3. Did plaintiffs establish a prima facie case as to malice by showing 

that a reasonable jury “might” find that defendants acted with 

malice, i.e. with either knowledge of falsity or reckless disregard of 

whether their statements were false? 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 14 of 83



 

 4  
 

ADDENDUM OF STATUTORY AUTHORITIES 

Pursuant to Circuit Rule 28-2.7, all relevant statutory authorities 

appear in the Addendum.  

STATEMENT OF THE CASE 

I. Statement of Facts 

Planet Aid is a not-for-profit which engages in charitable activities 

both through donating its own funds to needy causes and through 

operating charitable programs funded by, among other organizations, 

the USDA. (1-ER-3-4; 10-ER-2389-90; 14-ER-3157.) A subcontractor, 

DAPP Malawi, assisted Planet Aid in Malawi. Lisbeth Thomsen was 

DAPP Malawi’s Country Director. (14-ER-3157, ⁋6.) 

A. The USDA grants for Mozambique and Malawi 

Planet Aid was awarded a USDA grant in 2004 to assist 

impoverished communities in Mozambique. (10-ER-2389 ⁋3.) Working 

with a local subcontractor, Planet Aid fed 80,000 school children daily, 

developed programs to assist in educating children, and provided soy 

meals for the population. (10-ER-2389-90 ⁋⁋4-7.) Numerous audits and 

reviews, by both the USDA and outside independent auditors and 

experts, found no deficiencies in the program. (10-ER-2394-96 ⁋⁋20-26; 

12-ER-2780, 2782.) 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 15 of 83



 

 5  
 

In 2006, Planet Aid was awarded another USDA grant for several 

programs in Malawi. (14-ER-3157.) One program assisted 

approximately 21,000 Malawi farmers by educating them about 

agricultural methods (the “Farmers Club Program”). (14-ER-3164 ⁋37.) 

A second program developed schools and trained local teachers. (14-ER-

3159 ⁋13.) A third program educated over 700,000 individuals about 

HIV/AIDS. (14-ER-3162 ⁋26.) In June 2009, the USDA awarded Planet 

Aid a further grant to continue these programs. (14-ER-3157 ⁋7.)  

After the Malawi programs concluded, both independent auditors, 

as well as those at the USDA, found Planet Aid had accounted for the 

use of all funds, and identified nothing fraudulent or suspicious. (E.g., 

4-ER-603-892; 5-ER-894-919, 981-83.) Several independent experts 

found that Planet Aid’s programs achieved all USDA program 

objectives. (14-ER-3166-68, infra at 11.)  

B. Defendants’ defamatory stories  

Notwithstanding Planet Aid’s repeated clean bills of health, 

defendants published a series of stories accusing Planet Aid of stealing 

USDA money and cheating local farmers and its own employees. 

Between March 2016 and August 2017, Planet Aid and Thomsen were 

defamed in twenty publications involving radio, television, internet 

stories, and hundreds of social media posts. (22-ER-5064-5292.) 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 16 of 83



 

 6  
 

Defendants wrote a draft of the sensational story they wanted to 

tell before learning all the facts. A Senior Radio Editor complained that 

she was “perturbed by having a script drafted before their investigation 

was completed.” (8-ER-1808). She was told “this is apparently how they 

do it here for print pieces.... they seem to write a draft of the story 

before all the reporting is done.” (Id.) As defendants neared publication, 

an editor expressed frustration that the lead reporter, defendant Smith, 

was a “very cynical guy who was belligerent on making changes.” (9-ER-

2091.) Smith openly hoped the stories would come down “like a large 

load of bricks,” (6-ER-1089-90), which gave meaning to the editor-in-

chief’s quip in social media: “we live for impact.” (5-ER-1031.)  

Defendants’ so-called “investigation” violated core rules of 

journalistic ethics, including: (1) attributing statements to sources who 

made no such statements or told defendants facts directly contrary to 

what was published (infra at 49-50); (2) offering or giving “sources” 

cash, equipment, or other inducements (infra at 62-64), including a 

bribe to one source for a false confirmation (13-ER-3076 ⁋⁋3-4), “a good 

paying job” to another for corroborating allegations (12-ER-2753), or a 

share in a whistleblower recovery for others if they would corroborate 

defendants’ allegations by “com[ing] on…more strong” in the interview 

(7-ER-1591); (3) resorting to threats (12-ER-2838 ⁋⁋4-5); and (4) leading 

others to believe the defendants actually worked for the government or 

entities funding the USDA programs. (13-ER-3076 ⁋5; 10-ER-2258 ⁋6.)  

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 17 of 83



 

 7  
 

Defendants also altered statements from their sources, (infra at 

51-53), utilized a Malawi reporter, Kandani Ngwira, for gathering 

“evidence” even though he had previously been convicted of using his 

position as a journalist to extort money (6-ER-1244), and relied heavily 

on other sources they knew were biased against DAPP Malawi. (Infra at 

60-61.)  

The story developed through this “reporting” falsely claimed that 

plaintiffs siphoned-away 50-70% of $130 million in USDA funds 

intended for Mozambique and Malawi. (17-ER-3899, 3907.) Defendants 

admitted that a reasonable reader would have construed those 

statements to mean that plaintiffs stole $65-90 million from the US 

government. (7-ER-1457.) But that was impossible because the USDA 

had only provided Planet Aid a total of $70 million, most of which was 

paid by Planet Aid to subcontractors. (12-ER-2757 ⁋⁋8-9.) None of that 

money was stolen by plaintiffs. (10-ER-2389 ⁋2; 12-ER-2756 ⁋5, 2780-84; 

13-ER-2854 ⁋ 6; 14-ER-3156 ⁋⁋2-4.)  

Defendants’ stories also falsely said that plaintiffs diverted money 

to Mexico (22-ER-5181, 5218), used fraudulent invoices (22-ER-5070, 

5122), cheated farmers out of livestock and pumps (22-ER-5193), forced 

employees of DAPP Malawi to pay kickbacks from their salaries (22-ER-

5070, 5206, 5217), and that Planet Aid had been found by the 

government to be diverting money to a fugitive, Amdi Petersen. (22-ER-

5065, 5076, 5217.) As the district court held (before nonetheless 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 18 of 83



 

 8  
 

dismissing the case), plaintiffs can prove that none of that is true. (1-

ER-7-17.)  

Defendants knew they were unable to substantiate the story they 

had set out to tell. They confessed privately to having no “smoking gun” 

(6-ER-1112) and that, in fact, they knew “very little” about the USDA 

funds. (6-ER-1238). Defendants tried to enlist a Danish news 

organization who had attended many interviews to jointly publish the 

story. It declined the invitation. (10-ER-2192.)  

Defendants even admitted below that—despite falsely reporting 

otherwise—they lacked “knowledge or information sufficient to form a 

belief” whether all of the USDA programs in Malawi achieved the 

USDA’s objectives by assisting farmers, providing them with equipment 

and material, planting millions of trees, constructing Teacher Training 

colleges and training teachers, and educating over 700,000 Malawians 

about HIV/AIDS. (23-ER-5317 ⁋⁋42-45).  

Defendants told their false stories without any of the editors, who 

were responsible for fact-checking, reviewing even the independent  

financial audits in defendants’ possession. (Infra at 54-55). They were 

just focused on telling a story creating the type of “impact” defendants 

openly admit seeking. (5-ER-1031.) For more than a year, defendants 

told the entire world that Planet Aid and Thomsen had stolen 

governmental funds and cheated the people they were supposed to help 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 19 of 83



 

 9  
 

without even checking the basic documents in their possession, or 

contacting those sources with the most direct knowledge of the facts. 

II. Procedural History 

In August 2016, Planet Aid and Thomsen sued defendants in the 

District of Maryland. (23-ER-5381.) Defendants denied that Reveal 

employed anyone in Maryland, and moved to dismiss for lack of 

jurisdiction and venue. (23-ER-5366 ⁋5.) Finding an absence of 

minimum contacts based on defendants’ factual presentation, the 

Maryland district court granted the motion to transfer venue to the 

Northern District of California. (1-ER-56 et seq.).  

After the transfer, plaintiffs learned Reveal’s Senior Radio Editor 

lived in Maryland. (23-ER-5364 ⁋5.) Defendants admitted they “erred,” 

but then claimed that this editor was Reveal’s only Maryland-based 

employee. (23-ER-5303 ⁋5.) This was also untrue; Reveal’s Executive 

Editor had moved to Maryland before thirteen of the twenty stories 

were published. (23-ER-5295 ⁋6.) Defendants also complained that it 

was “unfair” to make them litigate 3,000 miles from “home.” After it 

became known that defendant Walters was living in Washington, D.C., 

defendants claimed she had “recently relocated there on a temporary 

basis.” (23-ER-5304 ⁋9.) This too was false. (23-ER-5297 ⁋⁋3-4.) 

Once in California, defendants seized upon the California anti-

SLAPP procedure and filed a motion to strike the entire case. (16-ER-

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 20 of 83



 

 10  
 

3465-3498).1 Beyond their own self-serving declarations, or those by 

attorneys, defendants submitted ten declarations they claimed 

corroborated the stories. Six are by foreign nationals who refused to 

participate in discovery, and who were beyond the court’s subpoena 

power. (16-ER-3499-3503; 18-ER-4045-4164; 19-ER-4275-4289; 20-ER-

4530-4763.) Those taking that position included Ngwira, who was 

represented by defense counsel, (3-ER-479 ⁋32), another source  

defendants claimed to represent and then changed their mind when 

asked to accept service of a subpoena, (15-ER-3399), and others told by 

defendants that they did not need to talk with plaintiffs’ counsel. (15-

ER-3378-79 ⁋3.) Defendants also refused to comply with Federal Rule of 

Civil Procedure 26(f) by providing addresses needed to serve those 

individuals pursuant to letters rogatory. (3-ER-481 ⁋38; 15-ER-3341, 

3364-66.) In response, the district court held it would disregard those 

witnesses because they were not subject to cross-examination. (1-ER-22 

n.17.)  Of the four remaining foreign nationals relied upon by 

defendants (19-ER-4290-09; 21-ER-4765-4972), three ended up 

submitting declarations opposing the motion to strike. (12-ER-2824-31; 

10-ER-2265-66.)  

 
1  Defendants obviously were intent on avoiding Maryland’s 

narrower anti-SLAPP statute. See Md. Code Ann., Cts. & Jud. Proc. § 5-
807(b) (applies only to suits “brought in bad faith” and “intended” to 
inhibit free speech rights, with no award of attorney fees). 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 21 of 83



 

 11  
 

After limited discovery was allowed, Plaintiffs opposed the motion 

with declarations from thirty-five witnesses with personal knowledge of 

the facts, as well as an expert opining on defendants’ journalistic 

practices. (10-ER-2310-2387.) Those declarations included individuals 

interviewed by defendants who either flatly denied making statements 

attributed to them in the stories (10-ER-2259 ⁋⁋7-10; 2266 ⁋5; 11-ER-

2496-97 ⁋⁋4-6; 12-ER-2831 ⁋7) or told defendants facts at odds with 

what was published. (10-ER-2250 ⁋⁋2-6; 2308-09 ⁋⁋4-8; 12-ER-2825-27; 

13-ER-3112-13 ⁋4.) Additionally, reviews by five sets of independent 

experts were produced, finding that Planet Aid achieved all objectives 

under the USDA programs. (10-ER-2395 ⁋22; 11-ER-2501-2612; 12-ER-

2690-2748; 14-ER-3226-3277.) Plaintiffs also submitted evidence from 

internal and external accountants for DAPP Malawi and/or Planet Aid 

demonstrating that no funds were misused. (10-ER-2241 ⁋⁋3-5; 12-ER-

2756 ⁋5; 13-ER-2853 ⁋5; 3115-16.) One accountant testified that 

defendants tried to bribe him to say otherwise. (13-ER-3076 ⁋⁋3-4.)  

Plaintiffs submitted declarations from those responsible for 

operating the USDA programs, including preparation of the government 

reports cited in the stories. (10-ER-2272 ⁋14, 2393-2394; 13-ER-2854-55; 

14-ER-3158 ⁋⁋10-11.) Plaintiffs also provided declarations from seven 

witnesses who denied the report that they had been forced to kickback 

20-100% of their salaries, including five who had met with defendants 

or Ngwira, their investigator and co-author. (10-ER-2241-2245; 11-ER-

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 22 of 83



 

 12  
 

2483 ⁋⁋3-4, 2486 ⁋18, 2625-28 ⁋⁋14,26, 2668-74; 12-ER-2831 ⁋6; 14-ER-

3120 ⁋⁋6-7, 3287-3288.)  

Additionally, plaintiffs provided documents and testimony from 

defendants themselves questioning both their sources and allegations, 

and eight additional declarations disputing any remaining allegations 

raised by defendants’ motion. (10-ER-2403-2404; 11-ER-2406-2415; 12-

ER-2749-51, 2832-33, 2846-2850; 13-ER-3082-3107; 14-ER-3283-85, 

3290.)  

Despite all of this evidence, the district court granted the 

defendants’ anti-SLAPP motion. (1-ER-2.) The court first found that 

forty-six separate statements published by defendants—including all of 

the most important ones—were false, but that the remaining peripheral 

allegations contained slight inaccuracies which the court did not 

consider actionable. (1-ER-7-17.) 

After finding that all of the core elements of the stories were false, 

the district court erred by finding that plaintiffs were limited purpose 

public figures required to show defendants acted with malice. (1-ER-17-

25.) The court then erred again by ruling that malice was not 

demonstrated. (1-ER-25-44.) The court entered judgment for 

defendants. (1-ER-2.) This appeal followed. (23-ER-5374.) 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 23 of 83



 

 13  
 

  SUMMARY OF ARGUMENT  

The district court dismissed plaintiffs’ case on defendants’ motion 

to strike pursuant to California’s anti-SLAPP statute. Under this 

Court’s clear precedent, that statute requires only “minimal merit” 

and—as on summary judgment—the court must accept as true 

plaintiffs’ evidence and all reasonable inferences in plaintiffs’ favor, 

determining only whether plaintiffs present a prima facie case that 

could lead a reasonable jury to find in their favor. 

The district court began correctly by finding that plaintiffs can 

show 46 of defendants’ defamatory assertions—including all of the 

central points of defendants’ stories—were false. But the court then 

committed two critical errors, each of which requires reversal. 

First, the court found that plaintiffs were limited purpose public 

figures even though there had been no “pre-existing public controversy” 

related to the defamatory statements as required under Makaeff, 715 

F.3d at 266. Nor had Planet Aid or Thomsen “voluntarily thrust 

themselves to the forefront” of any possible “pre-existing controversy.”  

The court held that Planet Aid was a public figure because of a 

wholly unrelated prior allegation and more generally because Planet 

Aid is a charity that fundraises from the public—a shocking ruling that 

would make virtually all charities and not-for-profits public figures for 

all purposes. As for Thomsen, the court concluded she was a public 

figure based not on her own conduct, but on that of her employer. 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 24 of 83



 

 14  
 

But for these errors, the anti-SLAPP motion would have been denied 

because defendants never disputed that they were negligent. 

Second, the court failed to apply the “minimal merit” standard for 

whether a prima facie case of malice existed. Instead of deciding all 

inferences and disputed issues of fact in plaintiffs’ favor, as required at 

this stage, the district court analyzed the plaintiffs’ evidence 

demonstrating malice by looking for competing inferences and 

speculating whether a jury could possibly draw some contrary inference. 

That gets the required analysis backwards. The question is whether a 

reasonable jury might find malice, not whether it might not. 

A reasonable jury could find malice on this record because 

defendants (1) published allegations known to be false and others about 

which they internally expressed serious doubts, (2) made core 

assertions—as well as many allegations offered to support those 

assertions—all of which were false, (3) relied on numerous witnesses 

who denied making statements attributed to them, (4) fabricated 

evidence, (5) deliberately disregarded documentary evidence in their 

possession and sources that did not support their pre-conceived story, 

(7) relied on sources known to be biased, and (8) obtained negative 

statements about plaintiffs through bribes, inducements, or lies. Taken 

together, there was far more evidence of malice than the minimal prima 

facie case required to avoid an anti-SLAPP dismissal. 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 25 of 83



 

 15  
 

ARGUMENT 

I. Dismissal Under California’s Anti-SLAPP Statute is 
Reviewed De Novo And Even Cases with “Minimal Merit” 
Must be Allowed to Proceed 

An order granting an anti-SLAPP motion is reviewed de novo.2 

Manzari v. Associated Newspapers, 830 F.3d 881, 886 (9th Cir. 2016); 

Metabolife Int’l v. Wornick, 264 F.3d 832, 839 (9th Cir. 2001). Although 

the statute refers to a plaintiff having to show a “reasonable probability 

of prevailing” at trial, this has been construed only to require at this 

stage a prima facie case sufficient to sustain a jury verdict, even where 

a case has “minimal merit.” Mindys Cosmetics v. Dakar, 611 F.3d 590, 

598-99 (9th Cir. 2010).  

Where a prima facie case involves a factual determination, the 

“motion must be treated as though it were a motion for summary 

judgment….” Planned Parenthood Fed’n of Am. v. Ctr. for Med. 
 

2  Although prior panels have allowed parties to bring a 
California anti-SLAPP motion in federal court, the majority of courts 
have held that under Shady Grove Orthopedic Assocs., P.A. v. Allstate 
Ins. Co., 559 U.S. 393, 398-99 (2010), state anti-SLAPP statutes cannot 
be applied even if they are “consistent with” the federal rules. La 
Liberte v. Reid, 966 F.3d 79, 85 (2d Cir. 2020).  If this panel determines 
that it is bound by prior panel decisions, this Court should address the 
issue en banc and disallow anti-SLAPP motions. See, e.g., Makaeff v. 
Trump Univ., LLC, 736 F.3d 1180, 1188 (9th Cir. 2013) (Watford, J., 
joined by Kozinski Ch. J., Pez J., and Bea, J.), dissenting from denial of 
rehearing en banc); Klocke v. Watson, 936 F.3d 240, 245 (5th Cir. 2019); 
Abbas v. Foreign Policy Group, LLC, 783 F.3d 1328, 1332-33 (D. C. Cir. 
2015); see also CoreCivic, Inc. v. Candide Grp. LLC, 2021 WL 1267259 
(Alsup, J.) (collecting cases). 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 26 of 83



 

 16  
 

Progress, 890 F.3d 828, 833 (9th Cir. 2018).  The court cannot resolve 

factual disputes. Instead it must credit all evidence in the light most 

favorable to the plaintiff, and must deny the motion unless “no 

reasonable jury could find for the plaintiff.” Metabolife Int’l, 264 F.3d at 

840; see Baral v. Schnitt, 1 Cal. 5th 376, 384-85 (2016); Brighton 

Collectibles, LLC v. Hockey, 65 Cal. App. 5th 99, 104 (2021). Finally, 

because plaintiffs are responding to defendants’ motion, “there’s no 

requirement for a plaintiff to submit evidence to oppose contrary 

evidence that was never presented by defendants.” Planned Parenthood, 

890 F.3d at 834.  

II. The District Court Correctly Found That All 46 of 
Defendants’ Core Statements Were False  

The first element of any defamation claim is falsity. See Balla v. 

Hall, 59 Cal. App. 5th 652, 677-78 (2021). Plaintiffs’ complaint 

challenged 51 statements made across 20 publications. The district 

court correctly found that plaintiffs could show 46 of those statements— 

falling into five categories—were false. (1-ER-8-17). The court erred, 

however, by finding a sixth category, outside of defendants’ core 

allegations, contained statements which were only “slightly inaccurate” 

or erroneously believed, as shown below, that no opposing evidence had 

been provided. (1-ER-17). 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 27 of 83



 

 17  
 

A. Defendants’ central thesis was false  

The central thesis of defendants’ defamatory stories is that Planet 

Aid had received over $130 million and diverted 50-70% of that amount 

instead of using it for the USDA programs. (22-ER-5091, 5208-09, 5217, 

5285.) Defendant Walters admitted readers would understand that 

plaintiffs siphoned-away $65 to $90 million. (7-ER-1457.)  

Seventeen of the challenged statements fall in this category. (1-

ER-8-10.) Defendants’ assertion was not only false, it was impossible 

because the entire amount which Planet Aid had received totaled only 

$70 million. (12-ER-2757 ⁋8.) Moreover, two-thirds of all USDA money 

received by Planet Aid was properly spent on programs in Mozambique. 

(10-ER-2392 ⁋14, 2402; 12-ER-2782.) In their depositions, defendants 

conceded they could cite no evidence that funds were fraudulently 

diverted from programs there. (3-ER-534; 6-ER-1157, 1159; 7-ER-

1461.). None were. (10-ER-2402, 12-ER-2782.)  

As for Malawi, where the USDA awarded $23 million, both 

testimony and documents in defendants’ possession when the stories 

were published proved that Planet Aid “complied, in all material 

respects, with the types of compliance requirements … that could have 

a material effect on each of its major Federal programs.” (e.g., 4-ER-

844.) Audit reports from the USDA reflected that no funds had been 

fraudulently diverted or stolen, (e.g., 5-ER-981), trip reports found that 

“the Farmers Clubs program has witnessed tremendous progress in 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 28 of 83



 

 18  
 

both [Mozambique and Malawi]”) (9-ER-2059), and DAPP Malawi’s 

internal accounting documents further confirmed the absence of any 

fraudulent or suspicious transactions. (13-ER-2855-56 ⁋⁋10-12.)  

The district court correctly found that plaintiffs had sustained 

their burden of showing that all allegations relating to the diversion of 

funds from the USDA Programs were false (1-ER-8-11), including 

defendants’ statement to Thomsen that “people in charge of your money 

said you’re stealing money.” (1-ER-9.) 

B. Plaintiffs did not use fraudulent invoices to steal any funds 

 In connection with allegations that $65-90 million had been 

diverted, defendants claimed that millions of dollars intended to help 

people in Malawi were instead used to pay “fraudulent” invoices. (22-

ER-5070, 5122.) Defendants reported that those “fraudulent” invoices 

consisted of “bills for expert consultants, book translation, travel, 

medical care and training.” (10-ER-2173.) But when asked to identify 

such invoices, defendants identified audit reports which showed nothing 

fraudulent or suspicious. (13-ER-2856-57 ⁋⁋13-17.) Accountants 

currently and formerly employed by DAPP Malawi, as well by KPMG, 

also attested to the lack of any fraudulent or suspicious transactions 

based on internal accounting and other records. (10-ER-2241 ⁋4; 12-ER-

2756 ⁋5; 13-ER-2852-62, 3114-3116.)  

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 29 of 83



 

 19  
 

Defendants claimed that they were told, for instance, that 

“millions of dollars” had been diverted to have the same book translated 

quarter after quarter (6-ER-1308.) Both internal accounting records and 

audit documents in defendants’ possession undoubtedly would have 

reflected any such expenditures, but instead showed no such payments. 

(13-ER-2856-57 ⁋⁋16-17, 2864 ⁋44.) 

Audit reports cited by defendants also demonstrated the falsity of 

an allegation by Chiku Malabwe—who had been fired for fraud and 

tried to extort money from DAPP Malawi by threatening to talk with 

defendants (14-ER-3174 ⁋77.) Malabwe alleged that invoices for travel 

and training were inflated, but, when pressed for specifics, responded 

that he would have to look at the documents to answer. (17-ER-3851.) 

Defendant Smith admitted that, given Malabwe’s shady past, Smith 

needed to “take care and corroborate any facts that he g[ave them].” (6-

ER-1143.) No such corroboration or even supposedly fraudulent invoices 

were produced. When asked to identify any fraudulent invoices relating 

to travel or training, defendants again cited the audits in their 

possession, (10-ER-2173-74), which once again disproved their 

allegations. (13-ER-2876 ⁋⁋82-84.)  

Also proven false were allegations in the stories that two 

spreadsheets supposedly showed the diversion of funds based on the 

payment of “millions of dollars” to a Federation of which Planet Aid is a 

member. (17-ER-3902; 22-ER-5091, 5155.) Smith admitted that he 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 30 of 83



 

 20  
 

would have known when the stories were published that one of the two 

spreadsheets showed the meager sum of approximately $4,000 paid to 

the Federation from USDA funds (for a legitimate software license), not 

millions of dollars. (6-ER-1107.) The other spreadsheet reflected no 

invoices involving USDA funds at all. (12-ER-2760 ⁋18.) None of the 

transactions on either spreadsheet were determined by defendants to be 

fraudulent. (6-ER-1109-1110.) Even though they wrote in the article 

that one of the spreadsheets reflected “dubious” expenses (22-ER-5122), 

neither defendant Smith nor the editor responsible for the line-by-line 

review could identify any “dubious” transactions on the spreadsheet. (6-

ER-1110; 8-ER-1695.)  

The same source who made the false claim about the spreadsheets 

also told defendants that a 2008 balance sheet for DAPP Malawi 

corroborated his allegations about millions of dollars being paid to the 

Federation by showing amounts paid for manuals. It showed no such 

thing. (13-ER-2857-58 ⁋⁋16-21.) Nor were any other invoices inflated, 

fabricated, or even remotely suspicious (13-ER-2857 ⁋17.)  

Another allegation was that DAPP Malawi paid higher prices for 

items by making purchases outside Malawi (22-ER-5091), which 

defendants supported with a bank statement showing the purchase of 

computer equipment from Hong Kong. (22-ER-5091.) But the individual 

making that claim had personally approved those purchases based on 

competitive bids showing lower prices than could be obtained in Malawi. 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 31 of 83



 

 21  
 

(13-ER-2862-63 ⁋⁋38-40, 3026.) Smith confided to colleagues that the 

transactions were nothing more than a “mystery he would like to solve.” 

(6-ER-1239.) Defendants claimed that another invoice showed double 

billing (22-ER-5092), which was not true. (13-ER-2368-69 ⁋⁋56-57, 

3051.) Defendant Smith testified that he was unable to explain what 

was meant in the invoice (6-ER-1172, 1174), and that he never looked at 

the internal accounting documents in his possession to corroborate the 

allegation. (6-ER-1174.)  

The district court correctly found that it was defendants’ 

assertions which were false, not the invoices. (1-ER-15-16.) 

C. Plaintiffs did not divert any USDA funds to Mexico 

Defendants falsely reported that former DAPP Malawi employee 

Jackson Mtimbuka was told by “his bosses” that USDA money was 

going “directly to Mexico.” (17-ER-3908.) Yet Mtimbuka submitted a 

declaration denying making that statement, and claiming also that he 

was unaware of any such conversation with his “bosses.” (12-ER-2831 

⁋7.) Like other allegations, the district court correctly found defendants’ 

allegation was false. (1-ER-9, 11.)  

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 32 of 83



 

 22  
 

D. Plaintiffs did not cheat farmers out of livestock, equipment 
or supplies 

Defendants falsely reported that plaintiffs cheated Malawi 

farmers out of well pumps and livestock, including by selling, rather 

than giving-away, pumps. (22-ER-5095, 5192.) They also alleged that 

farmers told them that they had not received the livestock and well 

pumps reported to the USDA, (22-ER-5133), and that “in every 

instance” farmers said it was a “lie” to say that their lives had changed 

as a result of the USDA program. (17-ER-3904.)  

Every farmer interviewed by defendants, as well as three others 

from the villages visited by defendants, submitted declarations for 

plaintiffs disputing defendants’ assertions and establishing falsity. (10-

ER-2258 ⁋10, 2266 ⁋5; 11-ER-2496-97 ⁋6; 12-ER-2827 ⁋⁋9-12; 13-ER-

3112-13.) Several reports by outside experts also contradicted 

defendants’ allegations. (11-ER-2502-03 ⁋⁋5-6; 2514-2518, 2562-63 ⁋⁋8-

9, 2570-75; 12-ER-2692-93, 2704-08; 14-ER-3234-36.) Plaintiffs also 

submitted evidence from those supervising the program that farmers 

had received everything required to be distributed as part of the 

program. (10-ER-2272-78; 14-ER-3163-64.) Defendants, by contrast, 

denied knowing even what Planet Aid was obligated to provide. (6-ER-

1116; 7-ER-1419; 1430-1435.)  

The district correctly found that defendants’ statements—13 in 

all—were false. (1-ER-11-13.)  

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 33 of 83



 

 23  
 

E. Plaintiffs’ employees were not forced to pay kickbacks 

Defendants also distorted facts relating to membership in a group 

involved in social and charitable activities into an alleged scheme to 

extort money. The group collected small amounts from members on a 

voluntary basis for activities such as birthday parties, trips, or 

community civic projects. (11-ER-2482 ⁋4; 12-ER-2831 ⁋6.) Referring to 

that group, defendants falsely reported that they had spoken to “about a 

dozen African members of the Teachers Group” and that “[a]ll of them 

gave a portion of their salary to the group. From 20-100%, everything 

they earned.” (17-ER-3900.)  

As the district court found, defendants’ reporting was false. (1-ER-

13-15.) One source, Mtimbuka, explicitly told defendants he had 

contributed nothing. (7-ER-1446.) Two others identified by defendants 

in interrogatories never joined the Teacher’s Group, (14-ER-3177 ⁋92), 

and others contributed just a few dollars some months and nothing 

other times. (10-ER-2244 ⁋4; 11-ER-2669 ⁋5; 14-ER-3287 ⁋⁋4-5.) No one 

interviewed by defendants contributed 20-100% of their salaries as 

defendants reported. (14-ER-3177 ⁋⁋92, 93.)  

Defendants also falsely reported that employees were paid less 

than amounts reported to the USDA. (1-ER-15.) No support for that 

assertion exists; documents obtained by defendants through FOIA 

requests proved the opposite. (12-ER-2774 ⁋⁋ 66-69.) The court agreed. 

(1-ER-15.) 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 34 of 83



 

 24  
 

F. The district court erred in finding that plaintiffs failed to 
offer evidence in support of the remaining peripheral 
allegations, or that they were only “slightly inaccurate” 

Despite finding that all of defendants’ central claims could be 

proven false, the court erroneously found that no evidence was 

presented as to several of defendants’ peripheral allegations.  (1-ER-15-

16).  Plaintiffs claimed that: (l) it was false to allege that a Danish 

citizen named Amdi Peterson was controlling USDA funds (22-ER-

5064), and using them for his own benefit, (22-ER-5049, 5217, 5181);  

and (2) DAPP Malawi employees filed a complaint against DAPP 

Malawi, alleging abusive working conditions, including being required 

to work 365 days per year, (22-ER-5179), when, in fact, they denied 

such allegations and filed claims against DAPP Malawi only after being 

told by Ngwira they could win an award by making such allegations 

against DAPP Malawi. Plaintiffs provided direct evidence as to both 

sets of allegations: Peterson (3-ER-450; 10-ER-2399 ⁋⁋37-38; 14-ER-

3176 ⁋⁋85-89); Ngwira (3-ER-461; 11-ER-2668 ⁋3; 14-ER-3287 ⁋2.) 

The court also erred in finding that a few statements were merely 

“slightly inaccurate,” (1-ER-16-17.) Defendants attempted to grab the 

readers’ attention by reporting that Planet Aid was under investigation, 

and had been found by government investigators to be part of a global 

money laundering operation. (22-ER-5064, 5217.) Defendants’ “global 

money laundering operation” allegation was specious. Years before the 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 35 of 83



 

 25  
 

start of the USDA program, Danish prosecutors sought the FBI’s help 

obtaining evidence against Amidi Petersen on unrelated charges. Any 

allegations about Planet Aid were dismissed by the lead Danish 

investigator, who told defendants that he found nothing relating to 

Planet Aid. (9-ER-1977.) Defendants were also aware that the Danish 

case involving Petersen did not involve the USDA program. (8-ER-1847; 

11-ER-2410 ⁋8.) As for money laundering, the key source who 

supposedly confirmed such a money laundering operation, Emmanuel 

Phiri, recounted how defendants tried to bribe him. (13-ER-3076 ⁋⁋3-4.)  

But the allegation was too salacious for defendants to give up. 

Defendants quoted a source as saying: “You don’t give millions of 

dollars to a group that is being investigated for fraud, tax evasion and 

pilfering of humanitarian funds. . . . But that is precisely what the 

USDA did.” (22-ER-5099.)  The court erroneously considered the above 

quote to be only a “slight inaccuracy” (1-ER-17). But the source making 

that statement told Smith that no investigation was being conducted. 

She told him, instead, that she had complained to the FBI and IRS 

about Planet Aid but the “bozos [i.e. the authorities] didn’t do 

anything,” and gave her the “brush off.” (10-ER-2213.) Knowing it was 

false, defendants printed her statement about Planet Aid being 

investigated anyway.  

Defendants themselves acknowledged that any action by the FBI, 

in Smith’s words, had “fizzled” years before the USDA program started. 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 36 of 83



 

 26  
 

(10-ER-2219). Indeed, Smith had been told that government officials 

thought he and the other defendants just “want[ed] to smear people and 

allege no one is following up.” (10-ER-2221.)  

It was totally false—not just “slightly inaccurate”—to allege that 

Planet Aid was under investigation when receiving USDA funds and 

was found to be a part of a “global money laundering operation” in 

which a Danish cult leader was using USDA funds for his own benefit. 

In sum, this case is not one where defendants made one or two 

misstatements. Defendants made over 50 false and defamatory 

statements about plaintiffs for more than a year, including allegations 

which went to the core of their reports. The district court correctly held 

that plaintiffs met their burden of presenting evidence of falsity with 

respect to all core allegations and virtually every other. After that, 

however, the district court’s opinion made several key missteps that 

resulted in erroneously dismissing the lawsuit with prejudice.  

III. The District Court Erred in Finding That Plaintiffs Were 
Both Limited Purpose Public Figures 

Ordinarily, defamation about a matter that is arguably one of 

public concern merely requires a showing of negligence. Gardner v. 

Martino, 563 F.3d 981, 989 (9th Cir. 2009) (citing Gertz v. Robert Welch, 

Inc., 418 U.S. 323, 345 (1974)). Defendants made no attempt to meet 

that standard. Instead, they argued that both Planet Aid and Thomsen 

were limited purpose public figures required to show constitutional 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 37 of 83



 

 27  
 

malice (i.e. knowing or reckless disregard of the facts) by clear and 

convincing evidence. The district court erroneously agreed. (1-ER-25.) 

That decision is reviewed de novo. Manzari, 880 F.3d at 888. 

Finding that a plaintiff is a limited purpose public figure requires 

three elements: (1) the defamatory stories must relate to a “particular 

pre-existing controversy”; (2) the plaintiffs must have “voluntarily 

thrust” themselves into that controversy; and (3) the defamatory 

publications must relate to the plaintiffs’ participation in that 

controversy. Makaeff, 715 F.3d at 266. None of those elements were 

satisfied.  

A. Defendants were not reporting on a “particular pre-existing 
controversy” 

Publications about matters that are not already a public 

controversy cannot render their targets public figures. “Clearly, those 

charged with defamation cannot, by their own conduct, create their own 

defense by making the claimant a public figure.” Hutchinson v. 

Proxmire, 443 U.S. 111, 135 (1979). The limited purpose public figure 

doctrine requires that there had already been a “particular pre-existing 

controversy giving rise to the defamation.” Makaeff, 715 F.3d at 266. 

Defendants’ own testimony proves that their articles were not part 

of any pre-existing controversy. Defendant Smith conceded that the 

topic of their stories “had not received public scrutiny.” (19-ER-4323 ⁋7.) 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 38 of 83



 

 28  
 

Both Walters and Editor-in-Chief Pyle concurred that no one had 

reported on the issue of USDA funding before. (3-ER-574.) They wanted 

to write a “new story” (13-ER-3085 ⁋12), and no one wanted a story that 

would feel “old.” (3-ER-574.)  

Instead of accepting defendants’ own admissions, the district court 

erroneously concluded that any controversy regarding either plaintiff, 

no matter how unrelated to USDA funding, was sufficient. (1-ER-20.) 

But that is not the test. There must be a “particular” prior controversy 

that “giv[es] rise to the defamation.” Makaeff, 715 F.3d at 266. 

The prior articles about Planet Aid cited by the district court were 

about issues unrelated to the USDA program, and fell into two 

categories: challenging the use of recycling bins for used clothing, not 

just by Planet Aid but by others in the same industry; (e.g., 16-ER-

3560-62; 3571-72; 3574-77), and second, charges brought against 

Petersen in Denmark. (e.g., 16-ER-3548-3552). Not one of the prior 

stories even mentioned the USDA program. Nor do the articles mention 

any government funding of Planet Aid.  

The “pre-existing controversy” used to justify treating Thomsen as 

a limited public figure was even less defined but still does not relate to 

the USDA programs. Many of the articles do not even identify any 

controversy at all, and instead applaud DAPP Malawi’s work serving 

the poor, without even mentioning Thomsen. (e.g., 17-ER-4024-43.) The 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 39 of 83



 

 29  
 

three remaining articles make no mention of Thomsen or refer to her in 

a single sentence, as explained below. (17-ER-4005-13.)  

B. Planet Aid and Thomsen did not voluntarily thrust 
themselves into any pre-existing controversy 

Planet Aid and Thomsen also did nothing that would satisfy the 

second prong of the Makaeff test, which required that each voluntarily 

place themselves in a position to “achieve special prominence” by 

“‘thrust[ing] themselves to the forefront’ of the controversies so as to 

become factors in their ultimate resolution.” Makaeff, 715 F.3d at 265 

(quoting Gertz, 418 U.S. at 345). They also had no “regular and 

continuing access to the media.” See Hutchinson, 443 U.S. at 136; Time, 

Inc. v. Firestone, 424 U.S. 448, 454 (1976). “Trivial or tangential 

participation [in a controversy] is not enough. … The plaintiff either 

must have been purposely trying to influence the outcome or could 

realistically have been expected, because of his position in the 

controversy to have an impact on its resolution.” Waldbaum v. Fairchild 

Publications, 627 F.2d 1287, 1298 (D.C. Cir. 1980).  

1. Planet Aid did not thrust itself to the forefront of any 
controversy 

Other than articles discussing Planet Aid’s fundraising efforts, (1-

ER-18), the district court cited only two articles as somehow showing 

that Planet Aid made statements which “thrust itself” into a public 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 40 of 83



 

 30  
 

controversy. (1-ER-18-19.) A total of three lines in the first article were 

devoted to Planet Aid’s denial of allegations that Petersen had some 

involvement in its operations generally, with half a line taken up by 

noting that Planet Aid refused an interview. (16-ER-3561.) 

 The second article cited by the court (16-ER-3574-77) dealt with a 

decision by the Sixth Circuit upholding Planet Aid’s First Amendment 

right to use collection bins for its clothing recycling program. A total of 

six lines were devoted to comment by Planet Aid, four of which noted 

that it “supports proper regulation of recycled clothing donation bins,” 

and looked forward to reasonable regulation of bins (16-ER-3575-76.) A 

total of one line was devoted to Planet Aid’s denial that it was 

controlled by the group led by Petersen. (16-ER-3576.) 

Planet Aid’s denial of these allegations falls far short of the 

Makaeff test. A plaintiff does not thrust itself into a public controversy 

when it denies the press’ statement or takes the newspaper to court as 

“the only redress available.” Time, Inc., 424 U.S. at 457; see also 

Wolston v. Reader’s Digest Ass’n, 443 U.S. 157, 167-68 (1979). “Media 

access that becomes available only “‘after and in response to” damaging 

publicity does not make someone a public figure.’” La Liberte, 966 F.3d 

at 91 (quoting Khawar v. Globe, 19 Cal. 4th 254, 266 (1998)). Simply 

mentioning a plaintiff’s denials in a previous story cannot mean that 

the plaintiff is “voluntarily thrusting themselves to the forefront” of a 

controversy.  

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 41 of 83



 

 31  
 

The trial court incorrectly analogized this case to Jankovic v. Int’s 

Crisis Group, 822 F.3d 576 (D.C. Cir. 2016), where a businessman sued 

for defamation after an international non-profit accused him of 

benefiting from the corrupt Serbian regime. Jankovic was “an 

outspoken supporter, financial backer, and advisor” of the Serbian 

government; he published articles in newspapers about the public 

controversy and he “engaged in conduct that he knew markedly raised 

the chances that he would become embroiled in a public controversy.” 

Id. at p. 587. His “choosing to engage himself in reform … is what gave 

him ‘special prominence’ the public controversy.” Id. at 589. No 

remotely similar facts exist here. 

The district court offered an alternate rationale: plaintiffs’ 

fundraising efforts “invited public attention.” (1-ER-18.) But merely 

inviting public attention does not make a company a public figure. It is 

well settled that advertising alone – no matter how aggressive – is 

insufficient unless there was a nexus between the plaintiff’s statements 

made in connection with the advertising and the “particular pre-

existing controversy” giving rise to the defamation. See Makaeff, 715 

F.3d at 269 (finding a “direct relationship” between “Trump University’s 

promotional messages and Makaeff’s allegedly defamatory 

statements”); see also id. at 268 (quoting Blue Ridge Bank v. Veribanc, 

Inc., 866 F.2d 681, 687 (4th Cir.1989) (requiring “not only . . . extensive 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 42 of 83



 

 32  
 

aggressive advertising” but also, a “’direct relationship between the 

promotional message and the subsequent defamation.’”)).  

The court found that Planet Aid’s “solicitation efforts” sufficed to 

establish a nexus between Planet Aid’s promotional statements and the 

defamatory statements. (1-ER-20.) But those efforts had nothing to do 

with the subject of the defamatory articles. They dealt with Planet Aid’s 

efforts to urge the public to donate used clothing, both for 

environmental reasons and so it could then donate to charitable causes. 

(e.g., 16-ER-3601-02.) That bears no relationship to allegations that 

Planet Aid won grants from the USDA and then stole the funds.  

The rationale set forth in Makaeff and the cases it cites make 

clear that plaintiffs here also did not engage in aggressive advertising 

sufficient to render them public figures. See, e.g., Makaeff, 715 F.2d at 

268-269 (plaintiffs used “online, social media, local and national 

newspaper, and radio advertisements for free introductory seminars”); 

Steaks Unlimited, Inc. v. Deaner, 623 F.2d 264, 268-269 (3d Cir. 1980) 

(plaintiff unleashing aggressive advertising campaign via radio, 

newspapers, signs and handbills with associated promotional 

messages). Virtually the only activity claimed to support an “aggressive 

advertising campaign” are social media or press releases containing 

discussions of Planet Aid activities without any showing that they 

triggered a “controversy.” (16-ER-3596-3671.)  

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 43 of 83



 

 33  
 

Nor does soliciting or receiving governmental funds make someone 

a public figure. In Hutchinson, the Supreme Court rejected that 

argument, holding that a “concern about general public expenditures . . 

. is shared by most and relates to most public expenditures; it is not 

sufficient to make [a plaintiff] a public figure.” 443 U.S. at 135. Planet 

Aid did nothing to interject itself into any controversy, much less the 

one drummed up by defendants.  

2. Thomsen did not thrust herself into any controversy 

As for Thomsen, there was no evidence that she personally 

interjected herself into the “forefront” of any controversy or that she 

had engaged in any advertising whatsoever, much less the aggressive 

advertising demanded by Makaeff.  

The district court reasoned that because Thomsen was the “public 

face” of DAPP Malawi, she could be held to have been involved in any 

controversy relating to DAPP Malawi. (1-ER-21.) But even aside from 

the lack of evidence that would make DAPP Malawi a limited public 

figure, Thomsen cannot be held to be a public figure simply based on 

her employer’s conduct. “Merely doing business with parties to a public 

controversy does not elevate one to public figure status.” Vegod Corp. v. 

American Broadcasting, 25 Cal.3d 763, 769 (1979). “A private individual 

is not automatically transformed into a public figure just by becoming 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 44 of 83



 

 34  
 

involved in or associated with a matter that attracts public attention.” 

Khawar, 19 Cal. 4th at 267 (quoting Wolston, 443 U.S. at 167).  

The ruling with respect to Thompson is impossible to square with 

Makaeff. The Court there held that “[a]lthough Donald Trump is the 

founder and chairman of Trump University, he is not so ‘inextricably 

intertwined’ with Trump University’s corporate structure and daily 

affairs as to in effect be the alter ego of the University.” Makaeff, 715 

F.3d at 266. Indeed, Thomsen’s role at DAPP Malawi hardly rises to the 

same prominence Trump had to Trump University, and was even less 

than the plaintiff in Hutchinson, who was held not to be a limited 

purpose public figure even though he had: (l) led a charity obtaining 

federal funds, (2) been mentioned in newspapers reporting on the funds 

and his charitable activities, (3) published writings to professionals in 

his field, (4) won an award for his use of the funds, and (5) responded to 

news reports. Hutchinson, 443 U.S. at 134-35. 

Defendants relied on two articles over a fourteen-year period. In 

one, Thomsen did nothing more than deny that Petersen had any role in 

DAPP Malawi. (17-ER-4006.) The second contains no statement at all 

by Thomsen, reporting only that she was married to Ole Thomsen, who 

also said or did nothing to interject himself into the story cited below. 

(17-ER-4008.) Neither article shows that Thomsen interjected herself 

into any controversy, much less through “regular and continuing access 

to the media.” Hutchinson, 443 U.S. at 136. 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 45 of 83



 

 35  
 

Nor is occasional social media sufficient to constitute an 

“aggressive advertising” campaign. Thomsen does not even have a 

Facebook or other social media account. (14-ER-3156-57 ⁋5.) She was 

depicted in social media in only 10 out of 161 social media messages 

claimed by defendants as evidence (16-ER-3673-3715), often along with 

many other individuals. (16-ER-3698.)  Instead of “thrusting herself to 

the forefront of any controversy,” none of the exhibits mentioning 

Thomsen offered by defendants even relate to any controversy. There 

was no basis for finding that Thomsen interjected herself into a public 

controversy. 

C. Any articles were not about plaintiffs’ so-called participation 
in any prior controversy  

Finally, because the district court failed to identify with any 

clarity what “particular pre-existing controversy” existed, it glossed 

over the third element, which required that defendants show that the 

articles related to each plaintiffs’ participation in the supposed pre-

existing controversy. For instance, if the controversy somehow related 

to a Planet Aid’s recycled clothing program or general fundraising, 

which is what many articles proffered by defendants were about (e.g., 

16-ER-3527-28; 3534-36; 3574-77), there is not a scintilla of evidence 

that Thomsen played any role in that program and none of defendants’ 

defamatory articles suggested otherwise.  

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 46 of 83



 

 36  
 

The district court failed to correctly apply any of the elements of 

the limited purpose public figure test. Both Planet Aid and Thomsen 

were private figures, not limited purpose public ones, and only needed 

to show negligence to obtain damages for defamation. Gardner, 563 

F.3d at 989. This error compels reversal and denial of the anti-SLAPP 

motion because defendants did not even dispute that they were 

negligent.  

IV. Even if Malice Were Required, the Anti-SLAPP Motion 
Should Have Been Denied Because Plaintiffs Offered 
Ample Evidence to Support a Prima Facie Case of Malice 

A. The district court’s malice analysis applied the wrong 
standard and should be reversed 

At trial, a public figure plaintiff must “prove[] by clear and 

convincing evidence that the defendant published the defamatory 

statement with actual malice, i.e., with ‘knowledge that it was false or 

with reckless disregard of whether it was false or not.’” Kaelin v. Globe 

Communs. Corp., 162 F.3d 1036, 1039 (9th Cir. 1998). But “at the anti-

SLAPP stage” dismissal is required only if the “plaintiff presents an 

insufficient legal basis for [the claim], or if, on the basis of the facts 

shown by the plaintiff, no reasonable jury could find for the plaintiff.” 

Makaeff, 715 F.3d at 261; see also Wynn v. Bloom, 852 Fed.Appx. 262, 

264 (9th Cir. 2021) (denying motion even if the “result may not be 

certain or perhaps even likely”). 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 47 of 83



 

 37  
 

As the California Supreme Court has repeatedly held: 
 
the plaintiff’s second-step burden is a limited one. 
The plaintiff need not prove her case to the court; 
the bar sits lower, at a demonstration of “minimal 
merit.” At this stage, “‘[t]he court does not weigh 
evidence or resolve conflicting factual claims. Its 
inquiry is limited to whether the plaintiff has 
stated a legally sufficient claim and made a 
prima facie factual showing sufficient to sustain a 
favorable judgment. It accepts the plaintiff's 
evidence as true, and evaluates the defendant's 
showing only to determine if it defeats the 
plaintiff’s claim as a matter of law.’” 

Wilson v. Cable News Network, Inc., 7 Cal. 5th 871, 891 (2019) (citations 

omitted); see Manzari, 830 F.3d at 887; Mindys Cosmetics, 611 F.3d at 

599; Metabolife Int’l, Inc., 264 F.3d at 840; cf. Suzuki Motors Corp. v. 

Consumers Union, 292 F.3d 1192, 1199 (9th Cir. 2002) (on summary 

judgment, actual malice is subject to the same triable issue of fact 

burden as any other issue).  

Prior to dismissing the case, the district court described plaintiffs’ 

burden as higher than would be required on summary judgment. The 

court opined that plaintiffs needed to “put on a case [at the anti-SLAPP 

stage] as you would if you went in front of a jury and prove up all . . . 

these statements are lies,” and then stated: “while some of the 

procedural standards are perhaps similar to a motion for summary 

judgment, the burden is a lot higher in these motions….” (15-ER-

3295.)  While not expressly repeated in the court’s written order, the 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 48 of 83



 

 38  
 

court’s analysis of malice in its order is consistent with its earlier, 

erroneous description of how an anti-SLAPP motion works.  

Consistent with the views it had expressed earlier, the court did 

not impose only a “minimal burden” on plaintiffs, or “evaluate[] the 

defendant’s showing only to determine if it defeats the plaintiff’s claim 

as a matter of law.” Application of the wrong standard permeated every 

aspect of the district court’s malice analysis. It failed to credit all of 

plaintiffs’ evidence and resolve any conflicts in plaintiffs’ favor. Instead 

of considering whether plaintiffs made a prima facie case in which a 

juror “might” infer malice from defendants’ conduct, the court 

considered evidence offered by defendants which the jury was not 

required to believe, and then analyzed defendants’ evidence to 

determine whether it was “inconsistent with” evidence offered by 

plaintiffs. (1-ER-28.)  

The court also erroneously considered whether defendants’ view of 

the evidence was an “equally reasonable inference” to be drawn. (1-ER-

31.) It disagreed with plaintiffs’ “characterization” of testimony by 

pointing to other testimony. (1-ER-28.) It found that defendants’ errors 

could be excused by the purported ambiguity or complexity of records, 

and found that “defendants’ interpretation [] was one of a number of 

possible rational interpretations.” (1-ER-33.) The court also inferred 

that defendants’ universal inability to recall key facts was consistent 

with good faith (1-ER-34, n.26), even though this Court’s pattern jury 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 49 of 83



 

 39  
 

instructions recognize that a reasonable juror may reject a witness’ 

testimony completely based on “the witness’s memory,” see Ninth 

Circuit Manual of Model Civil Jury Instruction, §1.11 (2007), and the 

rationalization offered by the court cannot defeat malice as a matter of 

law. See Palin v. New York Times, 940 F.3d 804, 814 (2d Cir. 2019) 

(rejecting testimony that an editor’s failure to recall looking at contrary 

authority could preclude a finding of malice).  

 The court was required to “accept [plaintiffs’] evidence as true [] 

and indulge in every reasonable inference to be drawn from that 

evidence.” Brighton Collectibles, LLC, 65 Cal. App. 5th at 104 (internal 

quotations omitted).  Application of the proper standard on de novo 

review demonstrates that plaintiffs made “a prima facie showing of 

facts to sustain a favorable judgment.” Metabolife Int’l, 264 F.3d at 840. 

B. Plaintiffs produced numerous types of evidence that, alone 
and in combination, support a jury finding of malice 

Plaintiffs submitted more than ample evidence to create a prima 

facie case of actual malice. Because “direct evidence of actual malice is 

rare,” malice may “be proved through inference and circumstantial 

evidence alone,” Sindi v. El-Moslimany, 896 F.3d 1, 16 (1st Cir. 2018). A 

jury can find malice from “any direct or indirect evidence” “from which 

the ultimate fact could be inferred.” Herbert v. Lando, 441 U.S. 153, 

161, 164 (1979). This Court put it well in Eastwood v. National 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 50 of 83



 

 40  
 

Enquirer, 123 F.3d 1249 (9th Cir. 1997): “As we have yet to see a 

defendant who admits to entertaining serious subjective doubt about 

the authenticity of an article it published, we must be guided by 

circumstantial evidence. By examining the editors’ actions we try to 

understand their motives.” Id. at 1253.  

1. Defendants’ own admissions establish the publication 
of facts known to be false, and that they ignored doubts 
about other facts 

 Before addressing the circumstantial evidence, plaintiffs 

submitted that “rare” direct evidence of malice: defendants published 

facts they knew were false, and also ignored other facts or internally-

expressed “serious doubts as to the truth of the publication” in other 

respects. St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968). 

a. Defendants’ admissions regarding their 
allegation of siphoning-away $65-90 million 
demonstrates malice  

Defendants told readers that Planet Aid “siphoned away” $65-90 

million. (7-ER-1457, 1580; 17-ER-3907; 22-ER-5285.) But, based on 

their own admissions, they knew that was not true.  

First, Planet Aid had received $70 million not $130 million. (12-

ER-2757 ⁋8.) Defendants had even published a different article 

explaining that fact. (22-ER-5107.) The Executive Editor warned that 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 51 of 83



 

 41  
 

defendants needed to be “clear and not confusing” that Planet Aid never 

received $130 or $133 million. (7-ER-1588.) But defendants turned 

around and falsely reported that Planet Aid had received over $130 

million in the podcast which aired in June—just two weeks after the 

editor’s comment—as well as sixty-three other times in subsequent 

stories and social media. (e.g., 22-ER-5139, 5188, 5217, 5282-83, 5285.) 

See Masson v. New Yorker Magazine, 501 U.S. 496, 510 (1991) (even “a 

single sentence may be a basis for an action for libel even though buried 

in a much larger text.”). 

Second, defendants knew that two-thirds of the $70 million 

received by Planet Aid, $45 million, had been spent in Mozambique. 

(22-ER-5107.) Defendants admitted below that they lacked any factual 

basis for alleging that any amount had been fraudulently diverted from 

programs in Mozambique. (3-ER-534; 6-ER-1157; 7-ER-1461.)  

Based on these facts, a jury could find that defendants knew that 

it was impossible for Planet Aid to have siphoned-away $65-90 million. 

The fact that the central theme and most important details of a story 

are not only false but literally impossible demonstrates malice. 

Christian Research Institute v. Alnor, 148 Cal. App. 4th 71, 85 (2007) 

(malice shown by allegation that was so “inherently improbable” that 

the defendant should have had reason to doubt its truth).  

The district court, however, landed on a different inference by 

essentially construing the story as relating only to Malawi, even though 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 52 of 83



 

 42  
 

a senior editor testified that allegations about Mozambique constituted 

an “important” part of the story. (8-ER-1842.) The court also 

erroneously concluded that even if defendants had no evidence 

supporting their allegation that $65-90 million had been fraudulently 

siphoned away, it was sufficient if any amount had been stolen from 

programs in Malawi. (1-ER-27.) But the district court’s analysis is a 

non-sequitur. Substantial truth is not a defense to malice. It goes to 

falsity and only excuses “slight inaccuracies” regarding factual 

assertions. See Masson, 501 U.S. at 516-17. In order to assess falsity, 

the court considers whether a statement has “a different effect on the 

mind of the reader from that which the pleaded truth would have 

produced.” Jackson v. Mayweather, 10 Cal. App. 5th 1240, 1262-63 

(2017).  

The “pleaded truth” means those facts as to which plaintiffs can 

make a prima facie showing. Jackson, 10 Cal. App. 5th at 1262-63. The 

district court agreed that plaintiffs made a prima facie showing that 

there was no theft of any funds. (1-ER-8-11.) Obviously, the fact that no 

money was stolen does not leave a reader with the same impression as 

alleging that $65-90 million dollars was stolen. Moreover, substantial 

truth poses a jury question, not a ground for anti-SLAPP dismissal. 

Hughes v. Hughes, 122 Cal. App. 4th 931, 936-37 (2004); Thompson v. 

Dignity Health, 823 Fed.Appx. 527, 531 (9th Cir. 2020). 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 53 of 83



 

 43  
 

Defendants admissions also undermine any effort to defeat malice 

by arguing that their reporting was based on alleged sources identified 

as “insiders” in answers to interrogatories, but who refused to be cross-

examined. (10-ER-2136-40 [referring to Longwe, Chitosi, Goteka]). 

“Liability for repetition of a libel may not be avoided by the mere 

expedient of adding the truthful caveat that one heard the statement 

from somebody else.” Flowers v. Carville, 310 F.3d 1118, 1131 (9th Cir. 

2002). That holding is particularly apt here since defendants’ Executive 

Editor admitted to his colleagues that none of those alleged “insiders,” 

could support publishing as a matter of fact that least half the USDA 

funds had been fraudulently siphoned away. (8-ER-1717.) Other than 

one source discussed below, no evidence was offered that any of the 

identified sources even made such a statement, and others vigorously 

disputed having done so. (Infra at 53.)  

Moreover, the district court held that it would disregard 

declarations by the alleged “insiders,” who refused to be cross-

examined. (1-ER-22, n.17.) Consideration of those declarations without 

discovery would violate the Federal Rules, which “don’t contemplate 

that a defendant may get a case dismissed for factual insufficiency 

while concealing evidence that supports a plaintiffs’ case.” Makaeff, 715 

F.3d at 274; Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 257 (1986) 

(court is entitled to proceed with the motion only “as long as the 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 54 of 83



 

 44  
 

plaintiff has had a full opportunity to conduct discovery”); Fed.R.Civ.P. 

56(d).  

Because these declarants were beyond the court’s subpoena power, 

they were unavailable, requiring that defendants satisfy some exception 

to the hearsay rule and the court make detailed findings for the 

declarations to be admissible. See Mutelles Unies v. Kroll & Linstrom, 

957 F.3d 707, 713 (9th Cir. 2011). Here there was neither. The 

declarations were therefore inadmissible at trial, and as such, 

inadmissible on the motion to strike under Rule 56(c)(4) (declaration 

supporting summary judgment must “set out facts that would be 

admissible in evidence.”). See Luitpold Pharmaceuticals, Inc., v. 

Geistlich Sohne A.G., No. 11 Civ. 681, 2015 WL 13860904, *1 (S.D.N.Y., 

7/24/2015) (“[t]o the extent the declaration is inadmissible at trial – as it 

is [due to the declarant’s unavailability] – it is necessarily inadmissible 

on summary judgment”). 

Nor can a finding of malice be defeated based on sources the jury 

was not required to accept, including the sole source who alleged that at 

least half the USDA funds had been siphoned away or stolen: former 

DAPP Malawi employee Harrison Longwe. (22-ER-5209.) He too refused 

to be cross-examined, leading the court to conclude that it could not rely 

upon his declaration. (1-ER-22, n.17.) On top of that, defendants 

themselves doubted whether they should rely on him. Prior to 

publication, one editor called Longwe’s statement “problematic” since he 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 55 of 83



 

 45  
 

was “guessing.” (9-ER-2097.) A second warned against publishing his 

statement (as well as others) as a “fact” or “flat statement that can be 

sup[ported [sic].” (8-ER-1717.) A third commented “oof this is pretty 

weak” when told of Longwe’s statement. (9-ER-2113.) The fourth and 

last editor noted that Longwe’s statement was supposedly corroborated 

by “insiders” (it wasn’t), but admitted that he had no idea as to the 

identity of those insiders or even what was meant by the term “insider” 

in the story. (9-ER-1944-45.) Defendant Smith himself described 

Longwe as being like a “blind person trying to describe the foot of an 

elephant,” unable to say what happened to the USDA money since he 

“only knew so much.” (9-ER-1975.)   

The district court remarkably concluded that defendants’ 

admissions of doubt about Longwe were “unavailing” because a jury 

could conclude these comments were made before finishing the fact-

checking and the concerns were later resolved. (1-ER-31.) It was not the 

district court’s role to decide what defense inferences were reasonable or 

outweighed other evidence. The inference drawn by the district court 

was not even the most reasonable one, and was based on testimony 

which the jury was entitled to reject.  The editors themselves could not 

recall what caused them to dismiss their concerns about Longwe’s 

statement. (9-ER-1968-69; 8-ER-1660.) The editor who called Longwe’s 

statement “problematic” justified her willingness to still rely on him 

based on her false statement that they had “quite a number of people 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 56 of 83



 

 46  
 

giving us a lot of numbers within that range.” (3-ER-508.) She was 

unable to name even one such individual. (3-ER-506.) In fact, none 

existed.  

b. Defendants’ admissions regarding “cheating” 
farmers demonstrates malice 

The court found that “there is no evidence that defendants did not 

see what they claimed to have seen” in villages. (1-ER-35.) On the 

contrary, defendants’ own admissions establish the falsity of their 

statements. They reported that defendants cheated farmers by giving 

them only one well pump for free (22-ER-5095, 5192), when Walters and 

Smith admitted in their declarations they knew seven pumps had been 

delivered to the very same village discussed in the story (17-ER-3975; 

19-ER-4343), and five in another village (17-ER-3964 ⁋ 18), which met 

or exceeded USDA contract requirements. (10-ER-2273 ⁋17.) Defendants 

falsely published that other villages were cheated out of twenty-five 

pumps (22-ER-5094), when Walters admitted just one week later: “no, 

they were only supposed to get one [pump].” (7-ER-1434; 22-ER-5228.) 

And defendants told readers that villagers had been cheated out of 

livestock by receiving only one goat and one pig, which died (22-ER-

5071, 5191-92.) Yet defendants admitted in their declarations that in 

the very same village referenced in the stories ten animals were given 

away (19-ER-4304 ⁋8), and six given away in a second village (17-ER-

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 57 of 83



 

 47  
 

3964 ⁋18), which, once again, met or exceeded contract requirements. 

(10-ER-2275 ⁋⁋24-25.)  

 Defendants even reported that every farmer they interviewed said 

that it was a lie to say that farmers benefitted in any way from the 

USDA Farmers Club Program or that their lives had changed as a 

result of the USDA programs. (17-ER-3904.) Walters knew that the 

statement was false since she commented after an interview that 

Tiyanjane Chikaonda had just told her that well pumps provided by 

Planet Aid prevented her family from getting sick and were “the best 

thing that ever happened to her family.” (7-ER-1409.) Walters tried to 

justify her blatantly false account of what they had been told by farmers 

by testifying that she wasn’t relying on Chikaonda in the story because 

she “wasn’t a farmer,” (7-ER-1405-06.) Defendants’ interrogatory 

answers stated five times that based, inter alia, on information from 

Walters, Chikaonda was one of the “farmers” to whom defendants were 

referring in the stories. (10-ER-2161, 2167, 2170 (twice), 2175.) 

c. Defendants themselves expressed “serious 
doubts” about other allegations 

The evidence proves defendants ignored other doubts too. For 

example, Smith told his colleagues privately that records supposedly 

showing payments to a Hong Kong company for computer equipment 

was far from evidence of fraud, as they alleged (22-ER-5091), but only 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 58 of 83



 

 48  
 

“a mystery [they] would like to solve.” (6-ER-1239). Similarly, despite 

alleging that USDA funds went directly to Mexico, defendants confessed 

privately that they knew “very little” about what happened to the 

USDA money, (6-ER-1238), and that even after looking “at every last 

document” obtained from Planet Aid’s computers, they had “no smoking 

gun as to what [plaintiffs] are doing with the money.” (6-ER-1112.) 

Even the editor-in-chief admitted that they should not “tease” the 

readers with information they had not obtained. (10-ER-2182.) 

The district court erred by finding that defendants’ doubts about 

what they were publishing were capable of “equally reasonable 

inferences.” (1-ER-31, 44.) That is not the test. The court was required 

to accept plaintiffs’ evidence and “indulge every reasonable inference” in 

plaintiffs’ favor. Brighton Collectibles, LLC, 65 Cal. App. 5th at 103-104. 

2. The fact that all of defendants’ core allegations were 
false demonstrates malice 

Turning to circumstantial evidence, the scale and centrality of the 

falsehoods is itself strong evidence of malice. This is not a case where 

one or two errors were made within the context of a larger publication. 

As discussed above, the district court found that the central theses of 

defendants’ publications and all significant supporting details were 

false. (1-ER-8-7.) Indulging in “every reasonable inference” in plaintiffs’ 

favor, Brighton Collectibles, LLC, 65 Cal. App. 5th at 104, an inference 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 59 of 83



 

 49  
 

of malice is “rational or reasonable” on these facts. United Steelworkers 

of Am. v. Phelps Dodge Corp., 865 F.2d 1539, 1542 (9th Cir. 1989).  

3. Sworn testimony by sources denying that they made 
statements attributed to them in the stories 
demonstrates malice 

A reasonable jury could find that malice was also shown by 

declarations from defendants’ purported sources denying making 

statements attributed to them. Biro v. Conde Nast, 807 F.3d 541, 545 

(2d Cir. 2015) (malice established where the “purported source denies 

giving the information”); Goldwater v. Ginzburg, 414 F.2d 324, 337 (2nd 

Cir. 1969) (“One cannot fairly argue his good faith or avoid liability by 

claiming that he is relying on the reports of another if the latter’s 

statements or observations are altered. . . .”).  

Numerous witnesses, including those identified as “key sources,” 

testified in declarations that they never made statements attributed to 

them by defendants. Village leader Chikaonda was reported as saying 

that he was the only one in his village to receive a well pump, (22-ER-

5095), but he testified: “[T]his is not true, as I never told them 

anything like that.” (10-ER-2266 ⁋5.) Chief Chibwana was reported as 

saying that he had been forced to pay DAPP Malawi $100 for a well 

pump. (10-ER-2229, 22-ER-5095.) He instead testified: “I never told [the 

reporters] that I had paid any money to DAPP in relation to the 

pumps.” (10-ER-2259 ⁋10.) Former DAPP Malawi employee Mtimbuka 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 60 of 83



 

 50  
 

was alleged in one of the stories to have said that farmers were cheated 

out of agricultural inputs by plaintiffs (22-ER-5193), but testified that 

he was unaware of any such evidence and that his statements were 

“taken out of context [by defendants] to suggest that farmers were 

cheated.” (12-ER-2831 ⁋5.) Other farmers similarly either denied 

making statements attributed to them or testified that they told 

defendants the opposite of what was reported. (11-ER-2496-97 ⁋6; 12-

ER-2827 ⁋⁋9-12; 13-ER-3113 ⁋4.) And while defendants wrote in their 

stories that “accountants” had corroborated their allegations about the 

theft of USDA funds (22-ER-5127), former DAPP Malawi accountant 

Bokosi told defendants that no such thing had occurred. (10-ER-2241 

⁋⁋3-4.)  

The above examples by no means reflect all of the statements or 

evidence that might lead a jury to conclude defendants deliberately lied 

or were reckless in their reporting. But even one of these examples 

would provide sufficient evidence for a jury to infer malice as to the 

others. It is a common law maxim and “the general law of the Ninth 

Circuit” that where a witness testifies falsely as to any material fact the 

jury can disbelieve his entire testimony. Li v. Holder, 738 F.3d 1160, 

1164-65 (9th Cir. 2013). Based on that maxim, if a jury were to conclude 

that defendants lied about any of their sources or allegations, it could 

find that they did so as to other reporting as well.  

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 61 of 83



 

 51  
 

4. Evidence that defendants fabricated statements and 
encouraged others to do so, demonstrates malice 

Defendants also urged sources to fabricate statements. 

Fabrication of quotes and other information is the quintessential proof 

of malice. Readers Digest Assn v. Superior Court, 437 Cal. 3d 244 (1984) 

(“[M]alice may be inferred where … ‘a story is fabricated by the 

defendant’”); see also St. Amant, 390 U.S. at 732 (“Professions of good 

faith will be unlikely to prove persuasive, for example, where a story is 

fabricated by the defendant”). 

One source on the Podcast, Kamwendo, claimed that farmers were 

cheated out of livestock. (17-ER-3891.) Kamwendo was a tailor, not a 

farmer (15-ER-3312 ⁋2), and told defendants that he had never 

“participated in the program.” (15-ER-3312-13 ⁋⁋5,7.) Defendants 

“insisted that [he] should grant the interview and say the things that 

[he] said during the interview” anyway. (Id.) Defendants also falsely 

told listeners during a radio interview that Kamwendo, along with 

former DAPP Malawi employee Mtimbuka, were both farmers deprived 

of benefits under the USDA program. (22-ER-5235.) But defendants 

knew that Kamwendo had nothing to do with that program. (11-ER-

2618 ⁋ 3; 15-ER-3313 ⁋7.) Similarly, Mtimbuka was not a farmer, but a 

former employee fired for trying to embezzle funds meant for those 

farmers. (14-ER-3166 ⁋42.) 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 62 of 83



 

 52  
 

Defendants also fabricated the statement that every African 

member of the Teachers Group interviewed by them had been forced to 

contribute 20-100% of their salaries to that group. (17-ER-3900.) None 

had. (14-ER-3177 ⁋93.) Defendant Smith could not even say whether 

individuals he had identified in answers to interrogatories had made 

any contributions. (6-ER-1177-78.)  

Defendants even physically manipulated evidence to conceal facts 

they knew would have been important to a reader and which would cast 

doubt on the stories. Former DAPP Malawi employee Longwe’s 

blockbuster statement that 70% of USDA funds had been fraudulent 

siphoned away (17-ER-3902), was based on Longwe’s purported belief in 

the interview that “with the $80 million [provided for Malawi], the 

impact . . . was supposed to be huge.” (7-ER-1523.) Aware that Longwe 

had overstated by four times the amount received for Malawi, Smith 

instructed Walters to “isolate” Longwe’s mistake from the tape, (7-ER-

1523), and then played his altered statement on the Podcast. (17-ER-

3902.) A jury could reasonably conclude that defendants altered the 

tape of Longwe’s interview to avoid listeners drawing the same 

conclusion as Reveal’s editor, who found Longwe’s statement to be 

“problematic” because he was “guessing.” (9-ER-2097.) See Price v. 

Stossel, 620 F.2d 992, 1002 (9th Cir. 2010) (“Even if a fabricated 

quotation asserts something that is true as a factual matter,” the 

fabrication itself may render it defamatory).  

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 63 of 83



 

 53  
 

Similarly, defendants fabricated statements that “insiders,” other 

than Longwe, had confirmed that half the USDA funds had been 

fraudulently diverted. (22-ER-5208.) But the only such “insiders” who 

submitted declarations are the ones the court declined to consider since 

they refused to be cross-examined. (1-ER-22 n.17.) Moreover, no 

evidence was offered that any of those individuals cited by them as 

being “insiders” (10-ER-2137-40), corroborated defendants’ allegation. 

One cited individual was the accountant defendants tried to bribe (13-

ER-3076 ⁋⁋3-4), and another provided a declaration disputing the truth 

of what was published and stating she had never even been interviewed 

by defendants. (14-ER-3284-85.) None had any relationship whatsoever 

to the programs in Mozambique, (10-ER-2397 ⁋29), and the supposed 

“fact checkers” could not even say who the “insiders” were who made 

the statement published in the stories. (9-ER-1944-45; 3-ER-506.) Based 

on the foregoing, a reasonable jury could conclude that defendants 

deliberately falsified information and falsely attributed it to 

manufactured sources.  

5. Defendants’ failure to consider contradictory 
documentary evidence in their possession 
demonstrates malice 

Another badge of malice is defendants’ failure to reconcile, or even 

look at, the very documents cited as supporting their allegations. Malice 

is properly inferred where there is a “failure to investigate, which was a 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 64 of 83



 

 54  
 

product of a deliberate decision not to acquire knowledge of facts that 

might confirm the probable falsity of the subject charges….” King v. US 

National Bank Assoc., 53 Cal. App. 5th 675, 702 (2020) (cleaned up). 

Here, the district court found that documents in defendants’ possession 

actually demonstrated the falsity of their allegations. (1-ER-11.) 

Defendants’ decision to ignore this evidence alerting them to the 

probable falsity of their claims supports an inference of actual malice. 

Antonovich v. Superior Court, 234 Cal. App. 3d 1041, 1049 (1991). 

Such evidence included the 2013 and 2014 spreadsheets alleged to 

show millions of dollars being diverted from USDA funds, (17-ER-3902; 

22-ER-5091, 5155, 5208), but which showed approximately $4,000 in 

legitimate expenditures. (6-ER-1107; 12-ER-2760 ¶18.) Even though 

they were cited in three separate stories, (22-ER-5091, 5155, 5208), 

those responsible for fact-checking had no recollection of ever looking at 

those documents. (8-ER-1695; 3-ER-552-53; 9-ER-1943.)  

Nor did editors review independent audit reports and DAPP 

Malawi internal accounting documents cited by defendants in their 

interrogatory answers as showing the use of fraudulent invoices 

relating to “bills for expert consultants, book translation, travel, 

medical care and training.” (10-ER-2173-74.) Those audit and 

accounting documents similarly showed nothing of the sort. (13-ER-

2857 ⁋⁋16-17; 14-ER-3159 ⁋12.)  

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 65 of 83



 

 55  
 

Editors responsible for fact-checking the articles called the audit 

reports “weighty evidence” (8-ER-1692), and sufficiently important that 

they should have been (but weren’t) hyperlinked to the stories. (8-ER-

1829-30.) Editors fact-checking the stories could not recall looking at 

the independent audit reports. (3-ER-522-23, 530; 8-ER-1691; 9-ER-

1955.)3  

Defendants also failed to obtain documents they knew were 

required to corroborate key allegations. After Smith was told that 

“millions” of dollars had been spent translating the same book quarter 

after quarter, Smith told colleagues that “to use it, we’d need to find out 

what book it was” as well as other details and corroborating 

documentation. (6-ER-1308.) Smith told his colleagues that it was 

“worth the effort to really nail . . . down” that information. (Id.) Not a 

single invoice or any of the information identified by Smith was 

obtained. (6-ER-1172.) The allegations about book translations were 

published anyway. (22-ER-5090.) 

 
3 Instead of addressing the independent audit reports cited in 

defendants’ own interrogatory answers as the basis for their allegations, 
(10-ER-2172-74), the court noted that defendants made a passing 
reference in their stories to government audits finding no issues or 
problems.  (1-ER-35).  If anything, government audits finding nothing 
suspicious made it all the more reckless to ignore the independent 
audits of both Planet Aid and DAPP Malawi since defendants cited 
those documents as supposedly supporting their specific allegations. 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 66 of 83



56 

Defendants also alleged that official USDA reports showed that 

farmers were cheated out of livestock and agricultural inputs. (22-

5133.) Those reports showed the opposite. (10-ER-2272-78.) Walters 

admitted being unable to say those reports cited by them in the stories 

even supported what was published. (7-ER-1428, 1430.) Again, those 

fact-checking the stories could not recall even looking at those reports 

(3-ER-514; 8-ER-1673, 1857; 9-ER-1981), even though they were 

repeatedly referenced in the stories. (e.g., 22-ER-5133, 5241.)  

Another document admitted by defendants to be important in 

establishing the truth as to their allegations was a report by an 

independent expert. Smith confessed that the report provided a 

“swimmingly positive” assessment of the USDA program, and that 

defendants were “going to need an answer” to how that expert reached 

those conclusions since he had researched the programs “first-hand.” (6-

ER-1312.) Smith had the expert’s telephone number but never 

contacted him. (6-ER-1177.) Fact-checkers were unable to confirm 

having looked at the report. (3-ER-579.)  

Defendants alleged also that invoices reflecting repayment by 

DAPP Malawi for computers previously purchased on its behalf showed 

double billing (22-ER-5092), even though defendants were unable in 

discovery to offer any understanding of those invoices (6-ER-1174; 8-

ER-1859), and editors responsible for fact-checking the stories were 

unable to testify that they had even looked at the invoices found by the 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 67 of 83



 

 57  
 

court to falsely allege that any double billing had occurred. (3-ER-545-

46; 8-ER-1859.) 

 That same pattern is reflected in bank deposit slips allegedly 

shown to defendants and reflecting that DAPP Malawi employees were 

required to kickback 20-100% of their salaries. (17-ER-3900.) Those 

same records reflected that no employee contributed any such amount, 

and many contributed nothing. (11-ER-2626-27 ⁋⁋15-21; 14-ER-3121-22 

⁋⁋10-11.) Once again, those fact-checking the stories denied being able 

to recall looking at those documents. (3-ER-588; 8-ER-1851-52; 9-ER-

1940.)  

It is hard to imagine how evidence could more clearly establish 

that defendants “failed to use readily available means to verify the 

accuracy of the claim … by inspecting relevant documents or other 

evidence.” Khawar, 19 Cal. 4th at 276. Such a “deliberate decision not to 

acquire knowledge” from documents in defendants’ possession 

demonstrates malice. Id. at 276-77.  

6. Failure to consider sources who would contradict 
defendants’ allegations further demonstrates malice.  

Malice is shown not only by the failure to review important 

documents, but also the failure to interview “obvious witnesses who 

could have confirmed or disproved the allegations…”, Khawar, 19 Cal. 

4th at 276, especially those with “the same access to the facts” as those 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 68 of 83



58 

relied upon for the stories. Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. 

Connaughton, 491 U.S. 657, 692 (1989). 

Obviously, those with knowledge of the accounting were critical to 

an evaluation of defendants’ core allegations. Defendants themselves 

wrote that “unusual accounting raises suspicions” (22-ER-5089), and 

repeatedly cited internal accounting documents in the stories. (e.g., 22-

ER-5089, 5155.) Defendants’ interrogatory answers identified the audit 

and accounting documents as evidencing the fraudulent invoices and 

“internal financial documents” identified in the stories. (10-ER-2172-

73.) And finally, defendants told readers that their allegations had been 

corroborated by “accountants” familiar with relevant documents. (22-

ER-5070.) 

But defendants deliberately ignored anyone “who had the same 

access to the facts” as the source relied upon by defendants. Harte-

Hanks, 491 U.S. at 692. In fact, defendants “disregarded reliable 

sources and appeared to rely on unreliable ones.” Balla, at 684. The sole 

individual who supported their accounting claims was Longwe (22-ER-

5090), who had not even been hired as a permanent employee until 

after the USDA program ended (14-ER-3175-76 ⁋83), and who was 

regarded by defendants as “problematic” and merely “guessing.” (9-ER-

2097.) By contrast, defendants’ investigator and co-author interviewed 

two former DAPP Malawi accountants, Emmanuel Phiri (13-ER-3076-

77) and Mary Bokosi (10-ER-2241-42), who were directly involved in

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 69 of 83



 

 59  
 

internal accounting and audits. After Bokosi told defendants’ 

investigator and co-author, Ngwira, that no fraud had occurred (10-ER-

2241 ⁋4), she was never contacted again by defendants. Emmanuel 

Phiri stated that after he refused to confirm what defendants wanted to 

hear, they stopped calling him. (13-ER-3077 ⁋8.)  

Not only did defendants give short shrift to Bokosi and Phiri, but 

they ignored completely three other accountants known to them and 

who they knew were uniquely qualified to comment on the allegations 

since – unlike Longwe – they were ultimately responsible for ensuring 

the accuracy of internal accounting, audits and government reports in 

question. (12-ER-2755-58 ⁋⁋3,11; 13-ER-2853-56 ⁋⁋4,10,12.)  

 One accountant was Longwe’s supervisor, Bruce Phiri, who was 

actually responsible for the spreadsheets and the 2008 Balance Sheet 

alleged by defendants to support allegations regarding the diversion of 

millions of dollars in invoices, (13-ER-2857-58 ⁋⁋18-21; 2860-61 ⁋30-32.) 

He also was responsible for the internal accounting documents at DAPP 

Malawi generally. (13-ER-2853 ⁋4.) Along with Bruce Phiri, Planet Aid 

CFO Meehan provided the information in government reports similarly 

relied upon by defendants in the stories, and ensured the accuracy of 

information provided to auditors. (12-ER-2755-58 ⁋⁋3,12.) Both Phiri 

and Meehan were directly involved in the USDA audit, and available to 

address any allegations by Longwe (who had no involvement in the 

USDA audit) that invoices relating to that audit were fabricated.  (12-

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 70 of 83



 

 60  
 

ER-2765-66; 13-ER-2867 ⁋⁋53-54.)  The third, Tembo, was the KPMG 

auditor responsible for the audits claimed by defendants to evidence the 

diversion of funds through fraudulent invoices. (13-ER-3115.) Had they 

been interviewed by defendants, all three would have told defendants 

that their allegations were false. (10-ER-2241; 12-ER-2756 ⁋5; 13-ER-

2853 ⁋5, 3115-16.)  

Defendants thus did not merely fail to interview others with “the 

same access to the facts;” they made a deliberate decision to ignore 

those most knowledgeable who “might confirm the falsity” of their 

allegations. That choice – to avoid learning the actual facts – supports a 

finding of malice.  

7. Reliance on biased sources demonstrates malice 

“Recklessness may be found where there are obvious reasons to 

doubt the veracity of the informant or the accuracy of his reports.” 

Harte-Hanks, 491 U.S. 657 at 688 (citing St. Amant, 390 U.S at 732).  

Three of defendants’ sources—Malabwe, Mtimbuka, and 

Munthali—had been fired by DAPP Malawi: two for embezzlement or 

fraud and a third who was actively suing DAPP Malawi while being 

interviewed. (10-ER-2281-82 ⁋⁋43-44; 14-ER-3166 ⁋42.) A fourth—

Goteka—previously sued DAPP Malawi alleging that he had not been 

paid all of his salary after leaving. (20-ER-4546.) The jury could find 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 71 of 83



 

 61  
 

that reliance on such witnesses—particularly when others were 

ignored—supports malice.  

As for Longwe, he was unhappy about being passed over for a 

promotion and resigned shortly thereafter. (14-ER-3176 ⁋84.) 

Defendants themselves doubted using his statements since he was 

“guessing” about things. (9-ER-2097.) Defendants had more than 

enough reason for those doubts. Among a long list of other false 

allegations, Longwe falsely claimed that: (1) invoices were fabricated for 

an audit in 2015, even though his allegation was flatly refuted by how 

accounting documents were maintained and audits conducted at DAPP 

Malawi, (13-ER-2867-68 ⁋⁋53-55); (2) while employed there he relied on 

a document which did not even exist at that time (13-ER-2863-64 ⁋41); 

(3) another document had been prepared by DAPP Malawi employees 

when it obviously had not been, (13-ER-2865 ⁋45); and (4) he saw 

kickbacks being paid into a bank account held by Thomsen’s husband 

when no such account was even open when Longwe was working there. 

(14-ER-3123 ⁋15.)  

Reliance on statements where there was clearly “reason to doubt” 

what those sources were saying, when coupled with the fact that 

defendants ignored those with direct knowledge of critical facts, is more 

than sufficient to infer malice.  

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 72 of 83



 

 62  
 

8. Obtaining “information” through inducements 
demonstrates malice 

A jury could also find that derogatory false information about 

defendants was obtained by promises of personal gain, and outright 

lies, all of which further supports a finding of malice. Plainly, paying for 

information “calls into question the credibility of the information.” (7-

ER-1509.) Indeed, defendants’ Executive Editor confessed that if 

allegations in plaintiffs’ declarations are true, which must be assumed 

at this stage, it would “call into question Reveal’s reporting generally on 

the story.” (8-ER-1628-29.)  

The record is replete with improper efforts by Ngwira to buy 

quotes that matched the story they wanted to tell.  Sources were 

evidently lured by the prospect of lifechanging rewards as 

whistleblowers under the False Claims Act if they corroborated 

defendants’ stories.  Mpeta was told that if he would come on “more 

strong” in the interview there was a greater likelihood he could share in 

a recovery. (7-ER-1591.)  As Ngwira told Smith when discussing 

Malabwe, “being on the side of the whistleblower one stands to gain” 

through their cooperation. (10-ER-2184.) Smith was unable to recall 

whether there were others as to whom there were discussions about 

recovery under the False Claims Act. (6-ER-1171.)  

Two DAPP Malawi employees, Kumwenda and Wandale, were 

told by Ngwira that they could obtain back-pay by making allegations 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 73 of 83



 

 63  
 

against DAPP Malawi. (11-ER-2668 ⁋3; 14-ER-3287 ⁋2.) Village leader 

Chibwana was told that if he “expose[d] those who had stolen from the 

village,” his village would receive fifty water pumps. (10-ER-2259 ⁋9.) 

Another farmer, Molande, responded to a similar offer of water pumps. 

(12-ER-2827 ⁋11.) Yet another farmer, Kachera, was told that if he 

“could convince the [defendants that they] . . . were lacking farming 

inputs such as livestock, seeds, fertilizer, or other farming items, 

[defendants] could then help us obtain those items.” (11-ER-2496 ⁋2.) 

Six were given cash for which reimbursement was sought, (6-ER-1265, 

1270, 1272, 1276, 1278-79; 7-ER-1470), even though payments 

amounted to as much as two months salary, and Ngwira either 

presented no receipts or ones which failed to match the payments. (13-

ER-2878 ⁋⁋88-100.)  All of the payments conflicted with Ngwira’s 

representation that he had paid sources only “strictly upon presentation 

of receipts,” or as to others, that they received no money “whatsoever.” 

(17-ER-3998 ⁋20.)  

Additionally, at least four sources testified to being told (falsely) 

that they had been cheated, explaining any negative comments. See 

Molande (12-ER-2827 ⁋11 [“I said some bad things . . . because I was 

upset by what I was told.”]); Samson (13-ER-3112-13 ⁋4 [was upset 

about being falsely told he was cheated out of motorbikes]); Chibwana, 

(10-ER-2259 ⁋8 [told that farmers in “Njuli had been cheated in the 

Farmers Club Program”]).  Similarly, Kamwendo was falsely told that 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 74 of 83



 

 64  
 

“millions had been donated by the U.S. Government to be spent in 

Mataka on the farming program,” (15-ER-3313), when Mataka was not 

even part of the US Government program. (14-ER-3170, ⁋59).  

It is no answer that plaintiffs had not proved that every single 

source had received a payment, promised a benefit or told lies about the 

program. (1-ER-36.) One source said he had been told by defendants’ co-

author and agent, Ngwira, that all sources had been offered money. (13-

ER-3076 ⁋ 4.) In all events, a jury would not require proof positive as to 

every source, and could find that defendants had lied to other sources if 

they lied as to any one of them. Li v. Holder, 738 F.3d at 1164. 

9. The totality of the evidence viewed in the light most 
favorable to plaintiffs requires denial of the motion 

Like anything proven by inference and circumstantial evidence, a 

juror can find malice based on the totality of the evidence. See Manzari, 

830 F.3d at 892; Kaelin, 162 F.3d at 1042. As discussed above, the jury 

in this case would be presented with a pile of evidence of malice: a pre-

designed story chock full of false statements, witnesses who denied 

saying what defendants quoted, others who were bribed or threatened, 

and yet other witnesses and documents ignored because their 

information did not fit defendants’ pre-determined narrative. A 

reasonable juror hearing that evidence could readily conclude that 

defendants either knowingly lied or were reckless about the truth of 

what they “reported.” 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 75 of 83



65 

CONCLUSION 
Plaintiffs offered far more than the “minimal merit” required to 

defeat an anti-SLAPP motion. Even the district court agreed that 

plaintiffs could prove that virtually every challenged defamatory 

statement—and each of the central ones—was false. The district court 

erred by requiring a showing of malice, and then erred again, by failing 

to apply settled authority governing the review of the evidence at this 

juncture. The district court’s judgment should be reversed and the case 

remanded with instructions to deny defendants’ anti-SLAPP motion. 

DATED: August 27, 2021 NELSON MULLINS LLP 

By /s Samuel Rosenthal____________ 
SAMUEL ROSENTHAL 

WAGSTAFFE, VON LOEWENFELDT, 
BUSCH & RADWICK LLP 

By /s Michael von Loewenfeldt 
MICHAEL VON LOEWENFELDT 
Attorneys for Plaintiffs-Appellants 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 76 of 83



 

 66  
 

STATEMENT OF RELATED CASES 

Pursuant to Circuit Rule 28-2.6, Appellants states that they are 

not aware of any related cases pending in this Court. 

 
DATED: August 27, 2021 WAGSTAFFE, VON LOEWENFELDT, 

BUSCH & RADWICK LLP 
 

 By /s Michael von Loewenfeldt   
MICHAEL VON LOEWENFELDT 

 
 Attorneys for Plaintiffs-Appellants 
  

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 77 of 83



UNITED STATES COURT OF APPEALS 
FOR THE NINTH CIRCUIT

Form 8. Certificate of Compliance for Briefs
Instructions for this form: http://www.ca9.uscourts.gov/forms/form08instructions.pdf

9th Cir. Case Number(s)

I am the attorney or self-represented party. 

This brief contains                           words, excluding the items exempted 

by Fed. R. App. P. 32(f). The brief’s type size and typeface comply with Fed. R. 

App. P. 32(a)(5) and (6). 

I certify that this brief (select only one):

complies with the word limit of Cir. R. 32-1.
is a cross-appeal brief and complies with the word limit of Cir. R. 28.1-1.

is an amicus brief and complies with the word limit of Fed. R. App. P.   
29(a)(5), Cir. R. 29-2(c)(2), or Cir. R. 29-2(c)(3).

is for a death penalty case and complies with the word limit of Cir. R. 32-4.

complies with the longer length limit permitted by Cir. R. 32-2(b) because 
(select only one):

complies with the length limit designated by court order dated .

is accompanied by a motion to file a longer brief pursuant to Cir. R. 32-2(a).

it is a joint brief submitted by separately represented parties; 
a party or parties are filing a single brief in response to multiple briefs; or
a party or parties are filing a single brief in response to a longer joint brief.

Signature Date
(use “s/[typed name]” to sign electronically-filed documents)

Feedback or questions about this form? Email us at forms@ca9.uscourts.gov

Form 8 Rev. 12/01/2018

21-15690

13,952

s/Michael von Loewenfeldt August 27, 2021

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 78 of 83



68 

ADDENDUM 

Fed.R.Civ.P. 56 

(a) MOTION FOR SUMMARY JUDGMENT OR PARTIAL SUMMARY JUDGMENT. A
party may move for summary judgment, identifying each claim or
defense — or the part of each claim or defense — on which summary
judgment is sought. The court shall grant summary judgment if the
movant shows that there is no genuine dispute as to any material fact
and the movant is entitled to judgment as a matter of law. The court
should state on the record the reasons for granting or denying the
motion.
(b) TIME TO FILE A MOTION. Unless a different time is set by local rule or
the court orders otherwise, a party may file a motion for summary
judgment at any time until 30 days after the close of all discovery.
(c) PROCEDURES.

(1) Supporting Factual Positions. A party asserting that a fact
cannot be or is genuinely disputed must support the assertion by:

(A) citing to particular parts of materials in the record, including
depositions, documents, electronically stored information, affidavits 
or declarations, stipulations (including those made for purposes of 
the motion only), admissions, interrogatory answers, or other 
materials; or 

(B) showing that the materials cited do not establish the absence
or presence of a genuine dispute, or that an adverse party cannot 
produce admissible evidence to support the fact. 
(2) Objection That a Fact Is Not Supported by Admissible

Evidence. A party may object that the material cited to support or 
dispute a fact cannot be presented in a form that would be admissible 
in evidence. 

(3) Materials Not Cited. The court need consider only the cited
materials, but it may consider other materials in the record. 

(4) Affidavits or Declarations. An affidavit or declaration used to
support or oppose a motion must be made on personal knowledge, set 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 79 of 83



69 

out facts that would be admissible in evidence, and show that the 
affiant or declarant is competent to testify on the matters stated. 

(d) WHEN FACTS ARE UNAVAILABLE TO THE NONMOVANT. If a nonmovant
shows by affidavit or declaration that, for specified reasons, it cannot
present facts essential to justify its opposition, the court may:

(1) defer considering the motion or deny it;
(2) allow time to obtain affidavits or declarations or to take

discovery; or 
(3) issue any other appropriate order.

(e) FAILING TO PROPERLY SUPPORT OR ADDRESS A FACT. If a party fails to
properly support an assertion of fact or fails to properly address another
party’s assertion of fact as required by Rule 56(c), the court may:

(1) give an opportunity to properly support or address the fact;
(2) consider the fact undisputed for purposes of the motion;
(3) grant summary judgment if the motion and supporting materials

— including the facts considered undisputed — show that the movant 
is entitled to it; or 

(4) issue any other appropriate order.
(f) JUDGMENT INDEPENDENT OF THE MOTION. After giving notice and a
reasonable time to respond, the court may:

(1) grant summary judgment for a nonmovant;
(2) grant the motion on grounds not raised by a party;or
(3) consider summary judgment on its own after identifying for the

parties material facts that may not be genuinely in dispute. 
(g) FAILING TO GRANT ALL THE REQUESTED RELIEF. If the court does not
grant all the relief requested by the motion, it may enter an order
stating any material fact — including an item of damages or other relief
— that is not genuinely in dispute and treating the fact as established
in the case.
(h) AFFIDAVIT OR DECLARATION SUBMITTED IN BAD FAITH. If satisfied that
an affidavit or declaration under this rule is submitted in bad faith or

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 80 of 83

https://www.law.cornell.edu/rules/frcp/rule_56#rule_56_c


70 

solely for delay, the court — after notice and a reasonable time to 
respond — may order the submitting party to pay the other party the 
reasonable expenses, including attorney’s fees, it incurred as a result. 
An offending party or attorney may also be held in contempt or 
subjected to other appropriate sanctions. 

California Code, Code of Civil Procedure, § 425.16 

(a) The Legislature finds and declares that there has been a disturbing
increase in lawsuits brought primarily to chill the valid exercise of the
constitutional rights of freedom of speech and petition for the redress of
grievances.  The Legislature finds and declares that it is in the public
interest to encourage continued participation in matters of public
significance, and that this participation should not be chilled through
abuse of the judicial process.  To this end, this section shall be
construed broadly.

(b)(1) A cause of action against a person arising from any act of that 
person in furtherance of the person's right of petition or free speech 
under the United States Constitution or the California Constitution in 
connection with a public issue shall be subject to a special motion to 
strike, unless the court determines that the plaintiff has established 
that there is a probability that the plaintiff will prevail on the claim. 

(2) In making its determination, the court shall consider the pleadings,
and supporting and opposing affidavits stating the facts upon which the
liability or defense is based.

(3) If the court determines that the plaintiff has established a
probability that he or she will prevail on the claim, neither that
determination nor the fact of that determination shall be admissible in
evidence at any later stage of the case, or in any subsequent action, and
no burden of proof or degree of proof otherwise applicable shall be
affected by that determination in any later stage of the case or in any
subsequent proceeding.

(c)(1) Except as provided in paragraph (2), in any action subject to 
subdivision (b), a prevailing defendant on a special motion to strike 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 81 of 83



 

 71  
 

shall be entitled to recover his or her attorney's fees and costs.  If the 
court finds that a special motion to strike is frivolous or is solely 
intended to cause unnecessary delay, the court shall award costs and 
reasonable attorney's fees to a plaintiff prevailing on the motion, 
pursuant to Section 128.5 . 

(2) A defendant who prevails on a special motion to strike in an action 
subject to paragraph (1) shall not be entitled to attorney's fees and costs 
if that cause of action is brought pursuant to Section 
6259 , 11130 , 11130.3 , 54960 , or 54960.1 of the Government Code .  
Nothing in this paragraph shall be construed to prevent a prevailing 
defendant from recovering attorney's fees and costs pursuant 
to subdivision (d) of Section 6259 , or Section 11130.5 or 54960.5, of the 
Government Code . 

(d) This section shall not apply to any enforcement action brought in 
the name of the people of the State of California by the Attorney 
General, district attorney, or city attorney, acting as a public 
prosecutor. 

(e) As used in this section, “act in furtherance of a person's right of 
petition or free speech under the United States or California 
Constitution in connection with a public issue” includes:  (1) any written 
or oral statement or writing made before a legislative, executive, or 
judicial proceeding, or any other official proceeding authorized by law, 
(2) any written or oral statement or writing made in connection with an 
issue under consideration or review by a legislative, executive, or 
judicial body, or any other official proceeding authorized by law, (3) any 
written or oral statement or writing made in a place open to the public 
or a public forum in connection with an issue of public interest, or (4) 
any other conduct in furtherance of the exercise of the constitutional 
right of petition or the constitutional right of free speech in connection 
with a public issue or an issue of public interest. 

(f) The special motion may be filed within 60 days of the service of the 
complaint or, in the court's discretion, at any later time upon terms it 
deems proper.  The motion shall be scheduled by the clerk of the court 
for a hearing not more than 30 days after the service of the motion 
unless the docket conditions of the court require a later hearing. 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 82 of 83



 

 72  
 

(g) All discovery proceedings in the action shall be stayed upon the 
filing of a notice of motion made pursuant to this section.  The stay of 
discovery shall remain in effect until notice of entry of the order ruling 
on the motion.  The court, on noticed motion and for good cause shown, 
may order that specified discovery be conducted notwithstanding this 
subdivision. 

(h) For purposes of this section, “complaint” includes “cross-complaint” 
and “petition,” “plaintiff” includes “cross-complainant” and “petitioner,” 
and “defendant” includes “cross-defendant” and “respondent.” 

(i) An order granting or denying a special motion to strike shall be 
appealable under Section 904.1 . 

(j)(1) Any party who files a special motion to strike pursuant to this 
section, and any party who files an opposition to a special motion to 
strike, shall, promptly upon so filing, transmit to the Judicial Council, 
by e-mail or facsimile, a copy of the endorsed, filed caption page of the 
motion or opposition, a copy of any related notice of appeal or petition 
for a writ, and a conformed copy of any order issued pursuant to this 
section, including any order granting or denying a special motion to 
strike, discovery, or fees. 

(2) The Judicial Council shall maintain a public record of information 
transmitted pursuant to this subdivision for at least three years, and 
may store the information on microfilm or other appropriate electronic 
media. 

Case: 21-15690, 08/27/2021, ID: 12213414, DktEntry: 13, Page 83 of 83




